Sportpaleis Group gaat voor (voetbalveld vol) circulaire bekers

Als je als uitbater van een aantal evenementen- en theaterzalen voor een concert of ander groot event genoeg drinkbekers voor iedereen moet inslaan, dan hanteer je al snel de term ‘voetbalveld vol’.

Katrien Verheven, Food & Beverage Manager van de Sportpaleis Group, wil niet aan greenwashing doen, gewoon om te voldoen aan de nieuwe wetgeving cateringmateriaal die in 2020 van kracht gaat maar ze wil echt de kaart van het milieu trekken. Ze zat hiervoor rond de tafel met enkele partners en er lijkt een mooie oplossing uit de bus te komen. Rond deze tijd start een pilootproject.

“Om een concertweekend te overbruggen zouden we bijna een voetbalveld aan herbruikbare bekers nodig hebben. Als je niet alleen rekening houdt met de footprint van de herbruikbare bekers zelf, maar ook met die van andere factoren zoals vervoer, het wassen en drogen,… dan blijkt dat het aanbieden van herbruikbare bekers voor ons niet ecologischer is”, legt ze uit.

Circulair pilootproject

In samenwerking met Fost Plus, Coca Cola, Inbev en Renewi zet de Sportpaleis Group rond deze tijd een pilootproject op het getouw. Samen met de bezoeker willen we gaan voor een recyclage van minstens 90% van alle bekers. Sportpaleisgroep zorgt voor de communicatie. Zo zullen vrijwilligers de bezoekers wegwijs maken, zodat de beker niet meer op de grond of in het milieu belandt, maar wel in de speciale vuilbakken. Renewi zal deze bekers vervolgens ophalen en zorgen voor de scheiding van het PP en het PMD. Van de opgehaalde bekers zullen dan nieuwe bekers gemaakt worden. We gaan dus voorlopig volop voor circulariteit, maar ondertussen blijven we uitkijken naar nieuwe, betere ontwikkelingen in de zeer snel veranderende markt ”, aldus nog Katrien Verheven..

Groene werkgroep

“Groene bekers zijn slechts een onderdeel van ons ecologisch verhaal. We hebben een aantal maanden geleden een werkgroep opgericht om op zoveel mogelijk gebieden de groene kaart te trekken”, voegt Chris Bergs, B2B manager van de Sportpaleis Group, eraan toe.

Een van die gebieden is het sanitair. “Als je 20.000 mensen in huis hebt, en het is pauze, dan worden er ongelooflijke volumes water verzet. Doorheen de jaren hebben we dan ook geïnvesteerd in waterbuffers en vangen we regenwater op. Op vlak van mobiliteit waren we pionier om een modal shift te realiseren. Van overheidswege werd ons opgelegd om tegen 2020 40% bezoekers uit de auto te halen. We zitten nu al bijna aan 50% en dit aantal blijft tot onze tevredenheid groeien”, aldus nog Chris Bergs.

De Sportpaleis Group test momenteel ook het gebruik van probiotische schoonmaakmiddelen en op het dak van het Sportpaleis liggen zonnepanelen.

“Bij elke fase van onze exploitatie denken we na over hoe het groener en ecologischer kan”, besluit Chris Bergs.

En dat voetbalveld vol bekers? Reken maar dat die tijdens een event gevuld geraken. De voorraden drank die het Sportpaleis aanlegt, zijn indrukwekkend.

Wilt u meer weten?

logo sportpaleis group

Sportpaleis Group

Bekijk de socials