Studio 100 wint Randstad Regional AwardJan Denys van Randstad:“Employer branding wint aan belang”

Door de vergrijzing en toenemende schaarste, door de steeds ingewikkeldere arbeidsmarkt en door de opkomst van de sociale media, waardoor bedrijven kwetsbaarder worden, wordt het imago en de identiteit van ondernemingen als werkgever, de employer branding met andere woorden, steeds belangrijker. Bedrijven die met employer branding bezig zijn, wil Randstad ondersteunen met de uitreiking van de Randstad Award. De prijs wordt door de HR-dienstverlener uitgereikt sinds 2000.

De idee om een Award uit te reiken aan bedrijven die bezig zijn met hun employer branding ontstond in de Belgische vestiging van Randstad. Ondertussen voert Randstad al vijftien jaar op nationale schaal onderzoek uit naar employer branding. Dit jaar reikt de groep de prijs uit in 23 landen op vier continenten.

Manager corporate communications & public affairs Jan Denys: "Sinds twee jaar wordt ook een Regional Award uitgereikt. Ook kleinere bedrijven zijn actief bezig met employer branding en de lokale arbeidsmarkten zijn in de praktijk ook de belangrijkste arbeidsmarkten. Vorig jaar onderzochten we de lokale arbeidsmarkt in Oost-Vlaanderen. Dit jaar hebben we de arbeidsmarkt van de provincie Antwerpen onder de loep genomen."

 

Concreet heeft Randstad de aantrekkelijkheid gemeten van werkgevers die voldoende naamsbekendheid genieten en tussen 200 en 1000 mensen tewerk stellen. Daaruit ontstond een longlist van 45 bedrijven. Jan Denys: "1875 respondenten hebben we vervolgens verschillende 'bouwstenen' voorgelegd, factoren die doorwegen bij de keuze om bij een bedrijf te gaan werken. De bouwstenen 'management kwaliteiten' en 'financiële gezondheid' scoorden het hoogst, gevolgd door werkzekerheid, loonpakket en toekomstperspectief."

 

Qua naamsbekendheid scoorde Studio 100 met 81% het hoogst, gevolgd door Hubo (78%) en Veritas (73%). Bij de verschillende onderzochte 'bouwstenen', eindigde Studio 100 telkens op de eerste plaats voor toekomstperspectief, werksfeer, financiële gezondheid, interessante jobs en management kwaliteiten. Uit de onderzoeksresultaten distilleerde Randstad een top tien van bedrijven met de hoogste relatieve aantrekkelijkheid volgens het percentage van de respondenten dat het bedrijf kent en ervoor zou willen werken. Na Studio 100 volgden PSA Antwerpen, Euroports, MSC Belgium, Cool Blue, Kuwait Petroleum, Pioneer, 3M, Duc D'O en Koffie Rombouts.

 

De Randstad Award werd op donderdag 18 september tijdens een event overhandigd aan Studio 100. Topman van Studio 100 Hans Bourbon: "Een onderscheiding krijgen is altijd prettig en een prijs van het publiek, zoals in dit geval, is het mooiste dat er is. In ons bedrijf zijn er veel creatieve jobs. We trachten onze mensen een nest te geven waarin ze kunnen openbloeien." (NV)