De circulaire economie van bedrijfsmatige verpakkingen

Sinds 1997 sloten 7200 Belgische bedrijven zich aan bij Valipac en steeg het recyclagepercentage van bedrijfsmatige verpakkingen van 74% naar 90,5%. Daarnaast bouwt Valipac dagelijks aan een circulaire economie. De uitdagingen voor de toekomst? CEO Francis Huysman vat ze samen in 4 punten: het recyclagecijfer verhogen, de traceerbaarheid garanderen, de lokale recyclage aanmoedigen en de circulariteit stimuleren.

Collectief werken aan een circulaire economie

Valipac is ontstaan als een collectieve oplossing voor de Europese wetgeving die stelt dat bedrijven verplicht zijn om aan te tonen dat hun verpakkingen gerecycleerd worden.

“Valipac geeft een globaal antwoord op de uitdaging van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid van bedrijfsmatige verpakkingen. Wij coördineren de inzameling van de verpakkingen en werken samen met verpakkingsverantwoordelijken, ophalers, ontpakkers, traders en recyclagebedrijven. We analyseren de informatie over de verpakking die op de markt komt en over het verpakkingsafval dat opgehaald en gerecycleerd wordt. Deze informatie rapporteren we aan de Interregionale Verpakkingscommissie.”

“Onze focus ligt op het scheppen van samenwerkingsverbanden tussen de verschillende partijen én op het creëren van een toegevoegde waarde voor onze partners. Onze missie stopt vandaag niet bij recyclage. We helpen bedrijven op weg naar een circulaire economie.”

Plasticfolie en kmo’s als uitdaging

Aan die economie bouwt Valipac elke dag. Toch is de cirkel nog niet helemaal rond.  “Vandaag stellen we vast dat het recyclagepercentage van hout en karton al goed zit, al blijft er natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Ook metaal scoort behoorlijk. Daar leggen we onze doelstellingen hoger én werken we aan een beter registratiesysteem. De grootste uitdaging lig bij plasticfolie. Slechts iets meer dan de helft daarvan wordt vandaag ingezameld en gerecycleerd.”

“Folie is een cruciale factor om de cirkel rond te maken. We moeten daarbij vooral de kmo's die bescheiden hoeveelheden verpakkingsfolie en -afval produceren, overtuigen van selectieve inzameling.”

Gratis foliezakken en een digitale marketplace

Om deze doelstellingen te realiseren werkt Valipac verschillende ambitieuze campagnes uit.

“Zo zetten we al voor het tweede jaar op rij een campagne op poten waarbij een selectie kmo's een starterskit krijgt met onder andere 3 gratis foliezakken. Deze zakken worden mee opgehaald met het karton. De campagne van 2021 loop nog tot en met 28 oktober.”

“Daarnaast werken we ook aan een digitaal platform voor plastic verpakkingen gemaakt met gerecycleerd materiaal. We brengen er producenten van gerecycleerde folie in contact met gebruikers ervan. Het gehalte recycled content in de verpakkingen wordt door externe bureaus gecertifieerd. Hiermee willen we de afzetmarkt voor recyclaat stimuleren. Dit project wordt eerst enkel in de bouwsector uitgerold, maar zal na evaluatie uitgebreid worden naar al onze klanten.”

Kon. Astridlaan 59 A/Bus 11 - 1780 Wemmel - +32 2 456 83 10 - info@valipac.be - www.valipac.be

Wilt u meer weten?

Valipac

Valipac

Bekijk de socials