Vleeswaren Depuydt garandeert versheid bij explosieve groei

Vleeswaren Depuydt, met als huislabel Fermette, hecht veel belang aan service en klanttevredenheid. Een voortdurende omzetgroei en aanhoudende uitbreiding van het assortiment maakten het echter steeds lastiger om voorraden optimaal te beheren. Met Slim4 van Slimstock wist de groothandel de gewenste optimalisatieslag te maken. In een nichemarkt die wordt gekenmerkt door seizoensinvloeden, variabele leadtimes en extreme korte stockrotaties, steeg de leveringsgraad naar 98,5 procent. Tegelijkertijd daalde het aantal nee-verkopen en naleveringen aanzienlijk.

Onder de naam Fermette levert Vleeswaren Depuydt een totaalpakket aan de betere slagers en zelfstandige supermarkten. De groothandel gespecialiseerd in vleeswaren, bereide gerechten, diepvriesproducten en kaas hecht veel belang aan service en toegevoegde waarde. In een nichemarkt van ongeveer 1.800 klanten resulteerde die visie in een omzetstijging van bijna 300 procent tijdens de afgelopen tien jaar. ls gevolg van die groei en een flinke assortimentsuitbreiding, werd het echter steeds lastiger om te voldoen aan de hoge normen die het bedrijf zichzelf oplegt. “Sinds 2010 zijn we ook volwaardig kaasdistributeur en is het assortiment in één klap met tien procent gegroeid”, licht Gedelegeerd Bestuurder Yves Depuydt toe. “Dat maakt een optimaal voorraadbeheer onmogelijk, ook vooral doordat alle kennis bij één persoon lag. Als de inkoper met vakantie was, was de ervaring ook weg.”

Tijdswinst 25 procent

Tevergeefs probeerde de groothandel via het eigen ERP verbeteringen te realiseren. Inkopers lieten alsnog eigen berekeningen én hun gevoel los op de aangeleverde data. Dat kostte veel tijd en resulteerde in incorrecte voorraadniveaus. Vooral schommelingen bij seizoengevoelige artikelen bleken lastig in te schatten. Met de voorraadoptimalisatiesoftware Slim4 van Slimstock wist Depuydt meer continuïteit in het proces te waarborgen en voorraden bestelniveaus constant op het juiste niveau te houden. Er wordt nu enkel gestuurd op uitzonderingen. Depuydt: “Onze inkopers hebben nu meer tijd om zich te concentreren op speciale artikelen, promoties en seizoensgebonden goederen.” De tijdswinst bedraagt 25 procent. “Dankzij de ABC-module van Slim4 hebben we helder inzicht in het assortiment, waardoor we onze klanten nog beter kunnen adviseren.”

Derving fors gedaald

Slim4 houdt rekening met de variabele lead times en de extreem korte voorraadrotatie.
Ongeveer 40 procent van de 6.000 SKU’s is 7 tot 28 dagen houdbaar. In verband met derving is het cruciaal dat er voldoende wordt ingekocht en binnen de periode van commerciële houdbaarheid wordt doorverkocht. Ook seizoensgebonden producten worden nu beter beheerd, zeker voor de seizoenen die langer dan drie maanden lopen. De verbeterde beschikbaarheid heeft geleid tot een verhoging van de leveringsgraad van 97,66 procent naar 98,5 procent. Derving daalde van 0,16 procent naar 0,11 procent. “We verkopen duidelijk minder vaak ‘nee’ en het aantal naleveringen is aanzienlijk gedaald”, constateert Depuydt tevreden.

Slimstock België,
Schaliënhoevedreef 20T, Mechelen,
tel.: 015/ 79 65 36,
www.slimstock.be

Wilt u meer weten?