We’re back in business

De goed draaiende drukkerij ‘APS’ (Antwerp Printing Service) werd in 2008 verkocht aan een Nederlandse groep. Maar de zaakvoerders Bart Stokmans en Erik van der Veken waren zo verzot op hun succesvolle baby dat ze 6 maanden geleden hun bedrijf terug kochten. Samen met hun oude ploeg gaven ze APS opnieuw een boost. Vandaag zijn ze meer dan terug met textiel- en zeefdruk, digitale printing en relatiegeschenken. Ze verzorgen kleine en grote projecten voor toonaangevende bedrijven in binnen- en buitenland.

Je bedrijf is je kind: je wilt het gelukkig zien

Bart: “Erik en ik zijn twee schoolkameraden. Meer dan 20 jaar geleden zijn we gestart met amper 250 euro. APS was toen zeefdruk op de keukentafel. Alles wat we verdienden, investeerden we opnieuw in onze zaak. Twee jaar later hadden we ons eigen gebouw. De jaren nadien kochten we systematisch de panden ernaast op. Zo’n 10 jaar geleden specialiseerden we ons ook in digitale druk. Door steeds op zoek te gaan naar de nieuwste technologieën en machines, bleven we onze concurrenten altijd voor. APS draaide zo goed dat een Nederlandse firma ons 2 jaar geleden overkocht.”

Erik: ”Na de overname liepen de zaken hier niet meer zoals vroeger. De filosofie was veranderd. Pijnlijk om te zien. Nadat we het bedrijf terug hadden overgenomen was de hele ploeg  onmiddellijk enthousiast en gemotiveerd om, net zoals vroeger, opnieuw snel en perfect werk te leveren en alle gemaakte afspraken met klanten volledig na te komen.”

Eens een klant met ons gewerkt heeft, blijft hij

Bart: “Als een klant zegt dat hij het drukwerk morgen moet hebben, heeft hij het morgen, zonder dat het iets aan de kwaliteit verandert. Zo werkten we vroeger en ook nu. Een ‘nee’ hebben we nooit verkocht. We denken altijd mee en maken het idee van de klant uitvoerbaar. In onze grafische studio checken we wat het beste resultaat oplevert tegen de beste prijs. Zo kijken we bijvoorbeeld  bij een display of we door een kleine aanpassing in het ontwerp twee displays uit een plaat krijgen i.p.v. één.”

Erik: “Door voortdurend up-to-date te blijven en met machines te werken die uniek zijn in de Benelux, kunnen we snel uitstekende kwaliteit leveren, tegen zeer scherpe prijzen. Onze machines laten immers toe enkele dure stappen uit te schakelen. Zo vervalt bij ons bijvoorbeeld de dure kost van filmfolie. Een unicum in België. Daarnaast staan we bekend om onze goede service. Onze allereerste klant, waarmee we begonnen zijn, werkt nog altijd met ons. Dat zegt genoeg.”

Zeefdruk: printing on demand

Bart: “Zeefdruk is onze core business. Als enige in Europa hebben we een 6-kleuren zeefdrukmachine, waarmee we zelfklevers, PVC, polystyreen, plexi, schuimplaat, ... bedrukken. Zowat alle vormen en kleuren zijn mogelijk. Pictogrammen, bewegwijzering, signalisatie, spandoeken, baches, displays, alle bestickering, winkelaankleding, lichtreclame, panelen... de mogelijkheden zijn enorm. Een zeefdruk van 4m op 1m50 drukken we in één stuk. Bedrijven komen rechtsreeks naar ons of sturen hun communicatiebureau, dat hangt van het project af. Kleine of grote opdrachten, we brengen alles tot een goed einde. Van de drukvoorbereiding tot het snijden en stansen. Bij de overgang van de Generale Bank naar Fortis, verzorgden we bijvoorbeeld op één maand tijd alle drukwerk voor de lichtbakken van alle kantoren. Hetzelfde deden we toen KB, KBC werd.”

Gedaan met stinkend drukwerk: UV-verf zonder solventen

Erik: “We gebruiken uitsluitend UV-verf, zonder solventen. Die is veel gezonder, omdat ze droogt zonder te verdampen. Bovendien stinkt ze niet, wat niet alleen aangenamer is voor onze medewerkers, maar ook voor onze klanten. Stinkende displays zijn immers niet aantrekkelijk in een winkel. Daarnaast is ons zeefdrukreinigingssysteem een gesloten systeem, waardoor het vuile afvalwater niet zomaar wegstroomt.”

Digitaal printen: onbeperkte mogelijkheden qua formaat

Bart: “Een deel van zeefdruk is in de loop der jaren overgegaan in digitale druk. Voor kleinere oplagen of heel grote formaten is digitaal drukwerk immers interessanter. Een spandoek van 50 m op 5m is perfect mogelijk. Vanaf één exemplaar kan je al bij ons terecht. We drukken op rol, vellen of rechtsreeks op plaatmateriaal en we verzorgen ook de plaatsingen indien gewenst . Alles wordt afgewerkt tot in de puntjes.”

Textiel printing en relatiegeschenken: keuze in overvloed

Erik: “Naast het zeefdrukken van textiel, borduren we ook op textiel in 12 kleuren. En dit al vanaf 20 stuks. Vanaf 300 stuks maken wij ook kledingstukken op maat. Een rode polo met gele mouwen, een witte boord en een groot logo: alles kan. Daarnaast verzorgen we ook alle mogelijke relatiegeschenken. Bestaande of op maat gemaakte, in kleine of in grote oplagen.”

Wat doe je beter niet crisistijd?

Drie belangrijke tips:

Kruip niet in een hoekje, maar laat je zien.

Bart: “Visuele reclame valt enorm op in het straatbeeld. Denk maar aan reclame op auto’s, uitstalramen, spandoeken,... In woelige tijden is het belangrijker dan ooit om op te vallen en om gezien te worden“.

Bespaar niet op je imago

Erik: “Bedrijven hebben vandaag de neiging om oud materiaal uit de kast te halen en te hergebruiken, terwijl ‘uitstraling’ juist nu van groot belang is. Je kan beter blijven investeren in je imago. Bedrijven die dat begrepen hebben, doen het vandaag goed.”

Vergeet je klanten niet in de watten leggen

Bart: “Vroeger stonden bureau’s vol relatiegeschenken, maar door de besparingen is dat veel minder geworden. Juist daardoor spring je eruit als je klanten toch een geschenk geeft. De klantenrelaties die je hebt, kan je vandaag de dag maar beter goed verzorgen.”

Bekijk de socials