“Wij kijken helemaal anders naar rolstoelgebruikers”

“Als ik een rolstoelgebruiker zie, vraag ik mij automatisch af hoe die persoon naar huis geraakt, of hij zelf naar de winkel kan, of hij op andere mensen beroep moet doen voor zijn mobiliteit,… De mobiele vrijheid van mensen met een fysieke beperking is ons veel waard.” Aan het woord is Maxime Minne, managing director van Trapmann auto-aanpassingen. Trapmann was in de jaren negentig de eerste die een persoon met tetraparese (verzwakking van de vier ledematen) liet autorijden.

Trapmann heeft zich sinds 1960 bekwaamd in het aanpassen van voertuigen voor mensen met een mobiele beperking. Het bedrijf investeert voortdurend in nieuwe technologieën en producttraining en werkt volledig op maat.

Maxime Minne: “Of we werkelijk iedereen met een beperking kunnen laten autorijden? Alle lof gaat in dit verband naar onze hoofdtechnicus, die echt gepassioneerd is door zijn job. Als het juiste montagestuk niet bestaat, zal hij toch met een mooie oplossing komen. Natuurlijk zijn er producten die we nog enkel moeten monteren, maar in 99% van de gevallen werken wij op maat.”

Gas geven en remmen via het stuur

Maxime Minne haalt in dit verband het voorbeeld aan van de gasring op het stuur, een oplossing voor mensen die geen of weinig controle hebben over hun onderste ledematen “Met een gasring zet je de gas- en rembediening over naar het stuur. Hoewel een mechanische gasring eenvoudiger te monteren is, kiezen we resoluut voor de elektronische gasring die we op maat van de gekozen auto kunnen programmeren. De software van de elektronische gasring herprogrammeren we sowieso, op maat van de gekozen auto. Elk gaspedaal reageert immers anders op de instructies die je via het stuur geeft.”

Maxime Minne is trouwens niet te beroerd om ook zelf een overall aan te trekken. “Zeker wanneer de werkdruk hoog wordt, hang ik mijn das aan de kapstok. Ik vind dat je je personeel niet kan vragen iets te doen, als je het zelf niet kan.”

Alle automerken

Trapmann is preferred partner van Volkswagen, Peugeot, Renault, Citroën en Opel, maar past auto’s en minibusjes van alle merken aan en gaat mee in alle mobiele dromen van de klanten.

Maxime Minne: “Zo hebben we vorig jaar een SsangYong pick-up rally cross aangepast. Deze wagen ombouwen voor een rallycrosser met een beperking stelde ons wel voor enkele uitdagingen. Het koppelingspedaal moest geautomatiseerd worden en bediend kunnen worden via de pook. De gas- en rembediening kwam aan het stuur. De pick-up is ondertussen aan zijn tweede rallycross seizoen bezig. Het is een mooi succesverhaal geworden.”

Elektrische Tesla met robotarm

Het technisch team van Trapmann gaat geen uitdaging uit de weg. Bijzonder indrukwekkend bijvoorbeeld is de Tesla die het bedrijf onlangs omgebouwd heeft. Uit de koffer plooit zich een robotarm die de rolstoel van de bestuurder naast de chauffeurszetel zet: “De leverancier meende dat het niet zou lukken en ook Tesla zelf hechte weinig geloof aan de oplossing, maar onze technicus zag nog enkele millimeters ruimte. Er is heel wat trial & error bij komen kijken, maar we zijn toch in onze opzet geslaagd.”

Meerijden met een beperking

U kan bij Trapmann ook terecht voor de ombouw op maat van voertuigen voor het vervoer van meerdere passagiers en voor het veilig vervoeren van hyperactieve of motorisch beperkte passagiers. 

Drie ondernemende broers onder één dak

De familie Minne bouwde in 2016 een mooi pand in KMO-park Satenrozen in Kontich. Daar huist het bedrijf onder één dak met twee andere, aanverwante bedrijven, waar de broers van Maxime Minne CEO van zijn. Philippe Minne leidt All-Connects, actief in applicaties om uw mobiele medewerkers, voertuigen en materialen te beheren en op te volgen. Christophe, de oudste van de broers Minne, staat aan het hoofd van Trapmann Air Suspension, gespecialiseerd in het plaatsen van luchtvering voor personen- en bedrijfswagens.

Vader Jean Minne nam in 1987 Trapmann over, dat in 1960 opgericht werd door Karl Trapmann. Hij richtte ook enkele zusterbedrijven op, die hij ondertussen aan elk van zijn zonen heeft overgedragen. Aan elk van zijn zonen droeg hij ondertussen een bedrijf over. “We hebben elk onze eigen visie en ons eigen team, maar toch kennen we elkaars product. Het is dan ook fijn om mijn broers even te horen wanneer ik een bepaalde investering wil doen. Tijdens onze maandelijks etentjes spreken we over onze business, maar babbelen we ook bij over onze gezinnen en over koetjes en kalfjes. Voor onze vader is het heel mooi te zien dat zijn zonen naast elkaar werken, maar toch samen een toekomst opbouwen”, vertelt Maxime Minne.

De mogelijkheden om een auto of minibus aan te passen

Gas- en rembediening aan het stuur (elektronische gasring op of achter het stuur, mechanische hendel achter het stuur, hendel tussen de knie en de middenconsole) - functies op het stuur -  pedaalaanpassingen - gas- en remschuif – ministuur - joystick – fietsstuur - lift- en laadsystemen voor rolstoelen - automatisering van deur – draaizetelsystemen – bodemverlagingen – klapzetels - afneembare zetels – opstaptredes – handgrepen – plateauliften – vergrendel-, gordel- en harnassystemen – hoofd- en rugsteun

Trapmann N.V.

Satenrozen 3 - 2550 Kontich

T 03 326 13 07 - F 03 326 11 36

info@trapmann.be - www.trapmann.be

Bekijk de socials