“Wij zetten 12 opeenvolgende kwartalen met groei neer”

"Wij zetten 12 opeenvolgende kwartalen met groei neer"

Het gaat helemaal niet zo best in de internationale transportwereld. Het logistiek bedrijf C.H. Robinson Europe doet het evenwel uitstekend. "Wij hebben 12 opeenvolgende kwartalen met groei gerealiseerd," zegt vice-president Ivo Aris. In de afgelopen zes maanden werd zelfs een expansie van 25% neergezet. Als 3PL-provider bouwt C.H. Robinson op een perfect evenwicht tussen supply chain management, een brede gateway strategie en de persoonlijke service van zijn competente werknemers.

C.H. Robinson laat de laatste jaren van zich spreken. Het logistiek bedrijf heeft zijn activiteiten in Antwerpen sterk verruimd en de haven als first port of call ingebouwd in zijn internationale strategie. In die mate dat Ivo Aris de perspectieven voor zijn bedrijf in de komende maanden breed kan uittekenen. "Wij zijn als third party logistics provider (3PL) in Europa in vergelijking met onze Amerikaanse moedermaatschappij als onderneming allicht nog vrij bescheiden maar dit neemt niet weg dat wij onderhand draaien op een onmiskenbare groeidynamiek." Vanuit Antwerpen worden zowel luchtvracht, zeevracht als vervoer over de weg mee aangestuurd.

Een van de stevige steunberen onder het bedrijf is ongetwijfeld het technologieplatform Navisphere. Het gaat om een systeem van supply chain management waarmee de groep de logistieke activiteiten van de klanten enorm kan rentabiliseren. "Wij hebben er een opmerkelijke voorsprong op onze onmiddellijke concurrenten mee gerealiseerd," zegt Ivo Aris. "Onze klanten krijgen met Navisphere een transparant beeld op hun business. Ze kunnen hun eigen technologie systemen inpluggen op ons internationaal data netwerk en zich voor de toekomst gegarandeerd weten van de nieuwste ontwikkelingen. De brede connectiviteit van ons systeem geeft hen toegang tot meer dan 100.000 verladers, contract carriers en andere service providers."

Clusters
In de optimalisatie van de vrachtstroom tussen nagenoeg alle luchthavens en zeehavens van de wereld ligt een enorm potentieel aan productiviteitsverbeteringen. C.H. Robinson heeft de hele gateway infrastructuur immers ingebouwd in verscheidene clusters. De geleverde service is daardoor optimaal. De nieuwe tagline van het bedrijf is niet helemaal toevallig "Accelerate your advantage." Of hoe de input van C.H. Robinson de eigen knowhow van de klanten nog verder kan uitbouwen tot een versterkt concurrentieel voordeel.

"Maar het gaat hem bij ons niet enkel om de inbreng van technologie", zegt Ivo Aris nog. "De kern van ons verhaal ligt nog altijd in het persoonlijk engagement van onze werknemers. C.H. Robinson is niet zoiets als een call center waar je een anonieme stem aan de lijn krijgt. Wij zijn als organisatie heel erg afgesteld op onze mensen. Wij leggen een heel eigen touch in onze contacten en willen in alle opzichten de freshe look van een klein bedrijf aanhouden."

C.H. Robinson gaat zijn engagement in Antwerpen in de komende maanden ongetwijfeld nog versterken. Als architect van de onderscheiden vervoersmodi benadert het potentiële klanten met het aanbod om de transportbehoeften in een eerste fase te analyseren en vervolgens te optimaliseren. "Wij werken op optimale vervoersoplossingen waardoor onze klanten de ruimte krijgen om zich op hun eigen core business toe te spitsen." (MB)