Yann Van den Branden doet het met veel humor

Sqan trekt veranderingsproces op gang

Veranderingen doorduwen op het bedrijf is niet makkelijk. Zeker ook niet binnen een KMO. De werknemers zijn er nu eenmaal gewoon aan vaak jarenlang vastgeroeste procedures. Van eerder georganiseerde traditionele opleidingscursussen herinneren ze zich later veelal enkel nog de super lekkere broodjes. De eentonige reeks PowerPoints is men al lang vergeten.

Maar het kan ook anders. Yann Van den Branden van Sqan heeft in zijn carrière als key note speaker bij opleidingssessies een aantal basisprincipes uitgedacht waarmee hij zijn business trainingen onderbouwt. Het gaat er hem vooral om dat er tijdens de cursussen ook flink gelachen kan worden. Van den Branden is niet helemaal toevallig ook nog eens acteur. "Studies hebben aangetoond dat het gebruik van humor tijdens leermomenten ervoor zorgt dat de overgedragen kennis langer blijft hangen," stelt hij. Werknemers die deelnemen aan een opleidingstraject leren het makkelijkst wanneer de omgeving niet bedreigend is en wanneer ze zich er ook goed voelen.

Het gaat er hem bovendien om dat de deelnemers de effectiviteit van de aangeleerde technieken altijd zelf moeten ondervinden en aanvoelen. Op die manier kunnen ze vaardigheden die ze nog niet hebben ondervinden en in de praktijk omzetten. De onderliggende communicatiemodellen kunnen bv. verkopers inzicht geven in wie er tegenover hen zit bij prijsonderhandelingen. "De tijd van het goed kunnen uitleggen is vandaag al lang voorbij," zegt Yann Van den Branden.

Uiteindelijk komt het erop aan om veranderingen mogelijk te maken. Daartoe worden de nieuw verworven inzichten op het einde van elke sessies gekoppeld aan het persoonlijk actieplan van elke deelnemer. Op die manier worden concreet toepasbare werkpunten binnen elk individueel beroep ook vastgelegd . "Wij organiseren ons opleidingstraject daarom ook bij voorkeur in verschillende modules. Verspreid over één tot twee maanden. Zo kunnen de nieuw verworven vaardigheden ook bewust uitgeprobeerd worden op het bedrijf en kan er alsnog bijgestuurd worden."

Een effectieve gedragsverandering moet geleidelijk aan groeien. "Daarom laten we onze oefeningen door alle deelnemers actief beleven. Theorie wordt op die manier ook omgezet in de praktijk."

De business trainingen van Yan Van den Branden slaan duidelijk aan. Zelfs internationaal. Sqan heeft de laatste maanden verschillende lopende opdrachten binnengehaald voor zowel grote multinationals als kleine bedrijven. Het gaat er steeds om veranderingsprocessen op gang te trekken. De ingebrachte humor zorgt ervoor dat de deelnemers aan de sessies snel een persoonlijke meerwaarde vinden in de uiteenzettingen.

Elke dag zes leugens

Ook in het bedrijfsleven wordt nogal wat gelogen. Iedereen liegt zelfs zes keer per dag, heet het. Wanneer de garagist zegt dat "de auto in principe vrijdag klaar moet zijn" kun je al makkelijk concluderen dat "het wel maandag zal worden."

Dergelijke ontwijkende technieken worden veelal gebruikt bij het aangeven van leveringstermijnen, beschikbare stocks en productwijzigingen.

Sqan organiseert in dit opzicht trainingen rond leugendetectie. Na afloop ervan moet je in staat zijn "om bepaalde micro expressies bij je contactpartner te zien nog vooraleer die zelf ervaart welke emotie hij voelt."

Yann Van den Branden leert de deelnemers aan een speciale sessie welke signalen ze kunnen onderkennen wanneer er gelogen wordt. Het gaat dan om body language, stemintonaties, gezichtsuitdrukkingen, zinsbouwconstructies en het gebruik van simpele woorden.

 

 

Bekijk de socials