Zetes: de invloed van omnichannel en e-commerce op logistieke processen

Als gevolg van de coronacrisis ziet Zetes, adviseur in supply-chain oplossingen, een sterke opmars van e-commerce en omnichannel. Dat heeft een invloed op de logistieke processen. “Om deze groei te ondersteunen, wordt digitalisering steeds belangrijker. We merken duidelijk dat de first en last mile van het leveringsproces volop geoptimaliseerd worden. De digitalisering van deze logistieke processen vormt een belangrijke groeiopportuniteit”, stelt Gilbert Wellemans, country manager bij Zetes.

Om het met een cijfer te illustreren: de online verkoop in Europa is sinds de Covid-crisis toegenomen met 129%.

Gilbert Wellemans: “De groei van e-commerce en omnichannel brengt mee dat je logistieke processen meer bestellingen aan moeten kunnen. Zelfs slagers nodigen vandaag uit om hun vleeswaren online te bestellen en aan huis te laten leveren. De digitalisering neemt een vlucht vooruit, vooral in sectoren die geen negatieve impact hebben van corona, zoals doe-het-zelvers, groothandels in food, non-food, elektro,... ”

Logistieke processen en voice-picking

Wat de first mile betreft, maakt het picken van orders in de magazijnen op basis van papieren bonnen volop plaats voor voice-oplossingen. Gilbert Wellemans: “Order-pickers worden uitgerust met een voice-terminal en een headset waardoor ze hun handen vrij hebben om orders voor te bereiden. Het picken van bestellingen verloopt zo heel wat sneller en efficiënter.”

Proof of delivery

Voor de last mile van uw logistieke processen is een correcte levering in één keer zeer belangrijk. Gilbert Wellemans: “Mislukte leveringen door vergissingen bij verzending, slechte zichtbaarheid van de keten, inefficiënties, menselijke fouten,… het leidt tot reputatieschade, minder loyaliteit van uw klanten, extra kosten, en extra milieubelasting.”

In één keer correct leveren bereikt u met een goede electronic proof-of-delivery oplossing (ePOD). Deze software registreert elke stap in het leverproces en helpt u om een flexibel logistiek model te voeren.

Gilbert Wellemans: “Zo kunnen uw bezorgers b.v. in real-time langs een andere route worden omgeleid om een specifiek bezorgmoment te halen. De klant krijgt een automatische update van de verwachte aankomsttijd. U kan ook nog snel een nieuwe bezorgafspraak maken met de klant, of op het laatste moment het bezorgpunt wijzigen.

Handscanners e.a. ontsmetten met Zetes UVC-cabinet

Als adviseur voor een goed presterende supply chain spreekt het vanzelf dat Zetes ook oplossingsgericht werkt tegen het coronavirus. Met de Zetes UVC-cabinet kan u uw handscanners, printers en mobiele computers op 60 seconden desinfecteren. Het ultraviolet licht deactiveert 99,99% van de virussen, bacteriën en andere ziektekiemen. Gilbert Wellemans: “Een UVC-cabinet heeft ongeveer de grootte van een oven. Je kan er tot 10 handscanners tegelijk en op slechts één minuut in ontsmetten. Dat is veel sneller en ook beter voor uw materiaal. Ontsmettingsgel tast op den duur het plastic aan.” ■ (NV)

Zetes Belgium, Da Vinci Science Park, Straats- burgstraat 3, 1130 Brussel - T 02 728 37 11 info@be.zetes.com - www.zetes.com

Wilt u meer weten?

Zetes

Bekijk de socials