lindner banner set 2 v2 120.jpg
Greener packaging award voor ecologische verpakkingen

Win jij een award voor je groene verpakkingen?

Sponsored

In 2019 slaan de Greener Packaging Awards en de Get Smart (in) Packaging Awards de handen in elkaar. Beide awards zijn prijzen voor bedrijven die ‘groene’ – milieuvriendelijke en duurzame – verpakkingen op de markt brengen. Zet je bedrijf in op duurzame verpakkingen? Stel je dan kandidaat en maak kans op een mooie prijs om je inspanningen te belonen en in de kijker te zetten.

Kandidaten

Merken, ontwerpers en verpakkingsproducenten die in België actief zijn, kunnen gratis deelnemen aan de wedstrijden. Om in aanmerking te komen, moeten de verpakkingen, designs en technologieën op de markt gebracht zijn na 1 juli 2017. Dien je kandidatuur in vóór 30 juni 2019 en maak kans om een prestigieuze award te winnen met tal van prijzen die je inspanningen op vlak van verpakkingen in de spotlights zetten. De prijsuitreiking vindt plaats op 23 oktober 2019 tijdens de verpakkingsbeurs Empack in Mechelen.

Categorieën

De Get Smart (in) Packaging Awards belonen de meest innovatieve verpakkingen in de categorieën:

  • On-the-Go: verpakkingen voor voeding onderweg
  • Thuisgebruik: voeding, cosmetica, home care, pharma, elektronica …
  • E-commerce: specifiek ontwikkeld voor E-commerce
  • B2B – bedrijfsmatige verpakkingen
  • Innovatie verpakkingsmachines – energieverbruik, snelheid, kwaliteit …

De Greener Packaging Awards bekronen uit alle inzendingen de meest duurzame huishoudelijke en bedrijfsmatige verpakking.

Selectiecriteria

De vakjury bestaat uit vertegenwoordigers van de overheden, academici, experts uit de verpakkingssector, personen uit de beroepsfederaties en vertegenwoordigers van milieu-associaties. Zij houden rekening met een aantal aantoonbare criteria om de winnende producten te kiezen:

Circulariteit / Duurzaamheid

  • De producent voerde een LCA-studie uit (CO2, water, energie) – aantoonbaar via documentatie
  • Het design vergemakkelijkt het sorteren en recycleren (vorm, compatibele materialen)
  • De verpakking bevat gerecycleerd materiaal
  • De verpakking werd ontwikkeld om in een bestaande recyclagestroom te passen
  • De verpakking is herbruikbaar en vervangt een eenmalige verpakking (aantoonbaar)
  • De verpakking vermijdt productverspilling, bijvoorbeeld met een doseerfunctie of door de mogelijk om ze volledig te ledigen
  • De verpakking helpt energie-/waterverbruik te verminderen tijdens het productieproces (‘groene’ energie, waterzuivering, nieuwe technologieën die minder energie gebruiken, vermindering van bedrijfsafval …)

Innovatief karakter

  • De verpakking heeft een duidelijk vernieuwend karakter
  • De producent maakt creatief gebruik van materialen die als geheel of door de-assemblage gemakkelijk te recycleren zijn
  • Het creatieve design draagt bij tot het commercieel succes van het product
  • De verpakking is op vlak van kwaliteit of design buitengewoon indrukwekkend en heeft een WOW-factor
  • Gebruik van nieuwe materialen of productietechnologieën

Functionaliteit

  • De gebruiker waardeert het design vanwege het gebruiksgemak (openen, hanteren …)
  • Het design/materiaal is vernieuwend en draagt bij tot de bescherming van het product (tijdens transport, gebruik …)
  • Het vernieuwende design/materiaal draagt bij tot het bewaren van het product (hygiëne, houdbaarheid …)

Logistiek

  • Optimalisatie van de transportconfiguratie (meer product per pallet, slim gebruik van secundair en tertiair verpakkingsmateriaal …)
  • Slimme verpakkingsoplossingen om mobiliteitsproblemen te verminderen

Communicatie

  • De bedrijfscultuur zet in op duurzaamheid, bijvoorbeeld met een charter – aantoonbaar via documentatie
  • De gebruiker krijgt extra informatie op de verpakking via duidelijke pictogrammen of tekst, via smartphone (QR-code, NFC …). Die extra informatie is onder meer wettelijke informatie, tips over juist sorteren, life-style, games …
  • De producent heeft een website met extra informatie over het product en de verpakking. Die extra informatie is onder meer wettelijke informatie, tips over juist sorteren, life-style, games …
  • Het totale verpakkingsconcept (vorm, grafisch design …) overtuigt de consument van de kwaliteit(en) van het product.
  • De producent doet inspanningen om de gemeenschap te helpen met sorteren en recycleren, bijvoorbeeld door infomomenten te organiseren, zwerfvuilacties te houden …

Prijzen

De geselecteerde verpakkingen worden tentoongesteld op de Empack-beurs in Brussel in 2020. Genomineerde verpakkingen en winnaars mogen het logo van de desbetreffende award op hun verpakking drukken. Laureaten krijgen bovendien aandacht in diverse media. Zo komen hun inspanningen extra in de kijker bij hun klanten en vakgenoten.

Vorige winnaars

P&G won in 2017 een Greener Packaging Award in de categorie ‘Circulaire economie’ voor de nieuwe flessen van Lenor. Ze kozen voor een recycleerbare doorzichtige PET-fles. Een verwijderbare hoes met stippellijnen stimuleert de consument om de fles zonder hoes te recycleren. De fles is gemaakt van 50 % gerecycleerde PET. Delhaize won in 2017 een award in de categorie ‘Vermindering van verspilling’ voor haar verpakkingen voor culinaire benodigdheden. Het deksel van de plastic wegwerpverpakking werd vervangen door een hersluitbare folie. De folie kan na opening minstens tien keer opnieuw dicht worden gekleefd. Zo blijft de kwaliteit van het product behouden. De hersluitbare folie betekent ook een besparing van 75 % plastic in vergelijking met het vroegere deksel. In 2015 ging deze award naar Dumoulin Bricks voor verpakkingen voor snelbouwstenen. Ze verpakken die op stevigere herbruikbare palletten in plaats van wegwerppalletten, gebruiken stretchhoezen in plaats van krimphoezen en gebruiken optioneel een tussenpallet (2 halve pakjes) om verspilling tegen te gaan.

Met steun van Valipac

Als expert in het beheer van bedrijfsmatig verpakkingsafval is Valipac organisator van de Greener Packaging Awards. Filip Vangeel, Manager Circular Economy, is lid van het technisch comité voor de wedstrijd. De wedstrijd past volledig in de missie van Valipac om de transitie naar een circulaire economie te vergemakkelijken. Milieuvriendelijke verpakkingen maken daar namelijk een belangrijk deel van uit.

Wil ook jij deelnemen aan de Greener Packaging Awards of de Get Smart (in) Packaging Awards? Stel je hier kandidaat.

Op zoek naar een partner om je te helpen bij het beheer van je verpakkingsafval? Schakel Valipac vandaag nog in en werk mee aan de overstap naar een circulaire economie!

Lees ook

Meer weten?

Valipac

Contactinformatie

  • Valipac
    Koningin Astridlaan 59 a
    1780 Wemmel
  • +32 (0)2 456 83 10

Ook interessant

Interessante bedrijven