Wat doet u als de stroom uitvalt?

Energiebeheer

Zeven op de tien bedrijven willen tegemoetkoming

Als de stroom voor een paar uur uitvalt, dan willen zeven op de tien bedrijven daar een schadevergoeding voor. Dat blijkt uit een rondvraag van Voka bij 90 ondernemingen uit de Antwerpse regio. Nog opmerkelijk: iets meer dan 60 % zegt van de bedrijven beweert niet voorbereid te zijn op een mogelijke black-out.

Overheid moet bedrijven meer informeren

“Onze bevraging toont aan dat veel bedrijven nood hebben aan bijkomende informatie. Zestig procent van de bedrijven weet in welke schijf ze zitten voor het afschakelplan. Dat is een hoog aantal. Het toont aan dat bedrijven bezig zijn met de problematiek. Maar wat opvalt is dat iets meer dan zes op de tien bedrijven aangeven dat ze niet voorbereid zijn op het moment dat de stroom effectief een paar uur uitvalt”, zegt Roel Dockx, adjunct gedelegeerd bestuurder van Voka, Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen. “Dat is een belangrijk signaal naar de overheid toe. Die moet bedrijven nog meer informeren.”

Schuiven met arbeidsuren

“Onze boodschap is dat bedrijven niet mogen stilzitten. Ze kunnen zelf acties ondernemen om een black-out te vermijden. Als het mogelijk is kan op ondernemingsniveau bekeken worden om met de arbeidsuren te schuiven. We raden de ondernemingen ook aan om niet essentieel verbruik tijdens de piekuren in november, en mogelijk ook in januari en februari, terug te schroeven. Denk bijvoorbeeld aan het beperken van buiten- en sierverlichting”, zegt Klaas Nijs, senior adviseur voor klimaat en energie bij Voka vzw. “Ook de binnenverlichting na de kantooruren, of verlichting in de gangen, toiletten en kopieerlokalen kunnen uit. Je kan ook de thermostaat verlagen als je verwarming op elektriciteit is aangedreven. Zet daarnaast computers, printers en andere apparaten niet in stand-by, maar volledig uit. Al die acties samen kunnen echt wel het verschil maken.”

Een stap verder is om zelf te investeren in een back-up. Zoals een generator of batterijgroep. Die moeten wel in standalone modus kunnen werken. Zonnepanelen zullen in geval van een black-out geen stroom meer leveren.

Voorzorgsmaatregelen

“Nog een aanbeveling voor bedrijven is om na te gaan hoe groot hun eigen verantwoordelijkheid is ten aanzien van hun klanten. Wat is het effect van een stroomonderbreking op hun dienstverlening? Welke dienstverlening garanderen ze aan hun klanten? Zijn er uitzonderingsclausules voorzien in de contracten? Zijn ze zelf gedekt tegen schadeclaims? Die voorzorgsmaatregelen kunnen ze best nemen”, zegt Nijs.  

Voka publiceerde een FAQ met concrete tips en info voor ondernemingen.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials