LINDNER_Leaderboard.gif

Hoe Care de SDG-doelstellingen van haar klanten mee ondersteunt

Schoonmaakbedrijf Care is wel heel actief op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het bedrijf kan echt een ‘was’lijst aan maatregelen en initiatieven voorleggen.  MVO zit als het ware in het DNA van deze onderneming ingebakken, of het nu gaat over het milieu, de eigen medewerkers, maatschappelijke issues dichtbij of in het buitenland, het schoonmaakbedrijf is er al van in de beginjaren mee bezig, lang voor de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) opgesteld werden.

Sustainable Development Goals

Bij de lancering van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen door de Verenigde Naties verzocht moederbedrijf Vebego elk bedrijf uit de groep concreet met minstens twee SDGs aan de slag te gaan, met name good health en decent work. Care werkt ook nog op twee extra doelen: clean water en reduced inequalities.

Voka Charter Duurzaam Ondernemen

Het schoonmaakbedrijf zet zich momenteel ook volop in om het Voka Charter Duurzaam Ondernemen te behalen. Via een actieplan op maat werken bedrijven resultaatgericht en optimaliserend aan duurzaam ondernemen. De deelnemende bedrijven worden beoordeeld door een Evaluatiecommissie.

Diensten aan de gemeenschap

Op een rijtje enkele concrete voorbeelden van de initiatieven die Care neemt rond maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Medewerkers steken handen uit mouwen op Bouwreis

In 2004, toen de tsunami aan land kwam, richtte moederbedrijf Vebego een Foundation op. Dat fonds financiert de zogenaamde Bouwreizen, waaraan medewerkers van de verschillende bedrijven binnen de groep kunnen deelnemen van zodra ze een jaar in dienst zijn. In ontwikkelingsgebied bouwen ze mee aan weeshuizen, scholen, woningen, gemeenschappelijke ruimtes,… Er worden collegiale vriendschapsbanden gesmeed voor het leven.

Care team

Ondersteunen van 12 kindjes via Plan International België

De medewerkers van Care ondersteunen ook 12 kindjes via Plan International België. Elke medewerker beslist – niet verplicht! – om al dan niet een deel van zijn loon af te staan voor Plan International. Dat kan vanaf een halve euro. Het bedrag wordt door Care verdubbeld.

Verwelkomen van leerlingen van BuSO KOCA

De medewerkers verwelkomen elk jaar een aantal leerlingen van BuSO Koca Secundair Onderwijs. In het geval van Care gaat het om leerlingen met een autismespectrumstoornis. Ze laten de leerlingen van het bedrijfsleven proeven. Om de leerlingen goed te kunnen begeleiden, krijgen de medewerkers een opleiding.

In de bres voor Moeders voor Moeders

Speelgoed en kleding waar de kinderen van de medewerkers uitgegroeid zijn, wordt verzameld om aan Moeders voor Moeders te schenken.

Ramen poetsen als spiderman

Wanneer de ramen gepoetst worden van de kinderafdeling van het UZ Leuven, verkleden de ramenwassers zich als spiderman, batman,… Zo steken zij de zieke kinderen een hart onder de riem. Wassen ze de binnenkant van de ramen, dan krijgt elk patiëntje een stukje speelgoed.

Duurzaam schoonmaken met Triple T methode

Zusterbedrijf Alpheios ontwikkelde een duurzame schoonmaakmethode die een besparing van water en producten oplevert én ergonomisch beter is voor de medewerkers. Er wordt niet gewerkt met microvezeldoeken die moeten worden uitgewrongen, maar wel met voorbevochtigde doeken die zodanig geplooid worden dat ze 8 keer kunnen gebruikt worden, vooraleer de medewerker terug naar zijn kar moet lopen. Na gebruik worden de doeken niet uitgespoeld, maar in een waszak gegooid. De medewerker neemt vervolgens gewoon een volgende voorbevochtigde doek.

Made Blue Project

De Triple T schoonmaakmethode brengt een besparing van 20 liter water per uur met zich mee. Van deze besparing strijken de klanten voor de helft de winst op. De andere helft wordt geschonken aan Made Blue, de organisatie achter de actie ‘een liter voor een liter’. Voor elke liter water die Care bespaart, realiseert het bedrijf een liter drinkbaar water in ontwikkelingslanden. Het bedrijf doneerde de afgelopen jaren al 25 miljoen liter proper water.

Welzijn op het werk

Het schoonmaakbedrijf besteedt ook veel aandacht aan fun@work en gezond@work. Een gezond ontbijt, pannenkoeken bakken,… en met Rode Neuzendag kreeg iedereen een marsepeinen rode neus. Er staan regelmatig leuke activiteiten op de agenda en als er een medewerker jarig is, klinkt er muziek door het bedrijf. Care organiseert ook regelmatig workshops rond weerbaarheid. Opdat de medewerkers zich niet geremd zouden voelen, is het management daar nooit bij aanwezig.

Zoek je een mvo-georiënteerd schoonmaakbedrijf? Vul onderstaand formulier in voor meer informatie.

Lees meer

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Care

Meer weten?

Care

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Care

Ook interessant

Interessante bedrijven