Zijn globale trends in de hotelsector door te trekken naar Antwerpen?

Hotels

Nieuwe behoeften die reizigers vandaag hebben, zetten de hotelsector ertoe aan om te innoveren voor de toekomst. Didier Boehlen, voorzitter Antwerp Hotel Association (AHA), maakt enkele kanttekeningen bij de nieuwe trends in de hotelsector wereldwijd.

Trend nr 1: hotellobby’s worden multifunctionele high-tech ruimten

Uitgangspunt: de publieke ruimte van het hotel zal drastisch veranderen. Het wordt een mix van bars, restaurants, lounges en zakelijke centra, elk met een eigen stijl in combinatie met een woonkamer gevoel. Wifi is gratis en van goede kwaliteit en er zijn verschillende werkplekken beschikbaar.
Didier Boehlen: “Zo’n vaart zal het op onze lokale markt niet lopen. High tech op niveau van hotelmanagement is wel aan het doorbreken. Aan de ontvangstbalies en in de lobby’s wil men het werk van de baliemedewerker met technologie gemakkelijker maken. En die evolutie is vooral geïnspireerd door de sociale lasten op arbeid die veel te hoog zijn. Dat signaal heeft het hotelwezen al vaker uitgestuurd naar de overheid. Met technologie kunnen we een aantal zaken op een goedkopere manier oplossen. Ik denk dan aan online inchecken en de digitale factuur.”

Trend nr 2: badkamers krijgen wellness allures

Uitgangspunt: de inrichting van de badkamer krijgt meer aandacht, ook bij driesterrenhotels. Vier- en vijfsterren hotels beschikken meer en meer over luxe ‘spa-achtige’ faciliteiten. Hotelkamers worden kleiner, maar badkamers nemen zelfs tot meer dan 50% van de kameroppervlakte in.
Didier Boehlen: “Het wellness verhaal is een globale trend die vanuit de resorts komt overgewaaid. Het belang van een goed ontworpen badkamer is een trend die we de laatste tijd meer en meer zien in de Antwerpse hotels. Het echte wellness gevoel is echter alleen te ontdekken in enkele kleine luxe boutique hotels in Antwerpen zoals De Gulde Schoen, waar het ganse design van het hotel op een zeer hoog niveau staat en waar de badkamer de kers op de taart is. Mensen zijn op zoek naar ‘feel good’ hotels en badkamers zijn nu eenmaal een belangrijke factor die hieraan kunnen bijdragen.”

Trend nr 3: hotelkamers met high-tech eigenschappen en geen kasten meer

Uitgangspunt: kamers worden een comfortabel ‘nest’ met veel high-tech features. Omdat vrijwel geen hotelgast zijn koffer meer uitpakt, zullen de kamers worden voorzien van slimme designoplossingen en flexibel meubilair, zoals open rekken (in plaats van kasten), én voldoende stopcontacten.
Didier Boehlen: “Tegenwoordig moet alles ‘smart’ zijn, maar domotica heeft niet echt gewerkt in onze lokale hotelmarkt. Op enkele uitzonderingen na, zie ik hier nog niet meteen verwezenlijkt dat hotelgasten met hun eigen smartphone of tablet de deur van de kamer kunnen open maken, de verlichting of airco bedienen, en toegang krijgen tot een breed en persoonlijk Netflix entertainment aanbod. Wel kunnen we met technologie onze energiekosten beter beheersen. De beleving van een huiselijke sfeer is van groter belang dan de technologische snufjes. Hotelgasten willen zich ‘thuis’ voelen. Dat thuisgevoel roep je niet op met alleen een kadertje tegen de muur! Daar is meer voor nodig. Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk de slaapervaring! En die uit zich in ruime, kwalitatieve bedden met luxe beddengoed.”

Hotelgasten ‘teasen en pleasen’

Hotelgasten baseren zich vaak op beoordelingen van boekingsites en commentaren op social media (Instagram of Pinterest). Daarom komt het erop aan hen tijdens hun verblijf te behagen. Het is belangrijk dat het hotel een wow-uitstraling krijgt. En die beleving start op de website en met social media. “Onderschat dus niet de impact van online reviews. Naast locatie en prijs wordt een boeking meer en meer bepaald door de uitstraling van het hotel en de online reviews van mensen die er al verbleven”, stelt de voorzitter van AHA.

Kwaliteit in het kwadraat

“Wat we als hoteliers vooral moeten bewaken is de kwaiteit van de geboden service. Meer dan ooit hecht de hotelbezoeker daar belang aan. Als een hotelgast niet tevreden is over iets, dan wordt die boodschap al gauw via sociale media de wereld ingestuurd. En als die beoordeling minder positief is, kan dat vele consequenties hebben. Tevreden en enthousiaste hotelgasten zijn onze beste ambassadeurs”, besluit de voorzitter van AHA.  

CROWNEPLAZA - rectangle202003.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials