De barista van Miko maakt de lekkerste koffie op je bedrijf

Een barista voor de lekkerste koffie in je bedrijf

Michel Poesen is barista bij Miko Coffee Service. Dat betekent dat hij beroepsmatig heel wat koppen koffie zet. Maar zijn takenpakket is veel ruimer dan dat. In een interview met KMOinsider legt hij uit wat hij allemaal doet voor bedrijven.

Michel Poesen: “Mijn job heeft veel facetten. Ik verzorg opleidingen in binnen- en buitenland, bij klanten, maar ook voor de medewerkers van Miko Coffee Service. Zo is iedereen, van technici tot salesteam, op de hoogte van waar we mee bezig zijn. De opleidingen gaan over koffie, maar ook over toestellen. Ik leer je hoe je koffiezet en hoe je een machine moet herstellen. Mooi samengevat, behandel ik alles vanaf de waterkraan tot de afgewerkte koffie in de tas. Daarnaast ben ik nauw betrokken bij de laboranten en aankopers voor de kwaliteitscontrole en de ontwikkeling van nieuwe koffies. We moeten een bepaalde smaak en kwaliteit trachten te behouden, zeker in het standaardaanbod voor bedrijven. Ik ga ook op bezoek bij onze klanten om te peilen naar de tevredenheid over het product en om te controleren of de toestellen nog goed werken.”

Koffie in de bedrijfsmarkt

Wanneer een bedrijf op zoek is naar een nieuwe koffie of een nieuwe leverancier, gaat Michel langs om koffie en toestellen te laten testen. Koffie is immers een kwestie van persoonlijke smaak.

Michel: “Er zijn algemene tendensen. België is een klein land, maar heeft toch uiteenlopende smaakprofielen. In Limburg drinkt men graag zachte koffie, terwijl het in Antwerpen iets pittiger mag zijn. Een West-Vlaming heeft graag meer aciditeit in de koffie. In Brussel en Wallonië mag er meer robusta in de koffie voor een aardachtige smaak. We gaan uit van die standaardregels, maar ik ga toch ter plekke na welke koffie de klant zoekt. Het doel is om een zo breed mogelijk publiek tevreden te stellen. Ik laat verschillende koffies uit het Miko-gamma proeven, zodat ze hun keuze kunnen maken.”

Michel merkt ook een aantal duidelijke trends in de keuzes van bedrijven: “Meer en meer klanten willen koffie van versgemalen bonen. Ook de vraag naar melkbereidingen stijgt.”

Proefsessies in de showroom

Bedrijven die Miko-koffie willen serveren, kunnen langskomen in de showroom om de machines te bekijken en de koffie uit die machines te degusteren. “Voor ons is dat een aangename manier van werken. Ik krijg meteen een beeld van wat klanten verwachten van hun koffie en kan een koffie laten proeven die samenvalt met hun smaak. Zo moeten we op het bedrijf niet meer op zoek naar de juiste koffie. Een bijkomend voordeel is dat klanten er echt tijd kunnen maken voor de koffie,” vertelt Michel.

Een goede koffie en een goede machine

Voor bedrijven die nog op zoek zijn naar koffie en een toestel, heeft Michel nog enkele adviezen. “Een goede koffie zit technisch goed in elkaar. De verhouding tussen zoet, aciditeit en bitterheid is in balans. Met ‘bitterheid’ bedoel ik de aangename bitterheid van donkere chocolade. Met die balans bereik je een breed publiek. Wij werken daarvoor vooral met koffie uit Centraal-Amerika en Brazilië die we licht branden. Een goede koffiemachine, op haar beurt, moet een constante watertemperatuur kunnen aanhouden en moet de nodige stabiele waterdruk kunnen leveren.”

Nog een laatste goede raad? “Koffie is op dit moment weer hip. Het leeft. Ga vooral op zoek naar de koffie die jij graag hebt. Dat is voor jou de beste koffie, los van de prijs. De ideale koffie is de koffie die jij lekker vindt.”

Van elke koffiepauze een heerlijk moment maken? Het kan met de lekkere koffie en de toestellen van Miko Coffee Service. Er is steeds een oplossing op maat van je bedrijf! Vragen? Stel ze via het formulier hieronder!

Lees ook:  

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Miko Coffee Service

Meer weten?

Miko Coffee Service

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Miko Coffee Service

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials