Meer dan 100 jaar koffiebranden, met de blik op innovatie

Frans Van Tilborg is al bijna tien jaar CEO van Miko, maar leerde het klappen van de zweep kennen toen hij zo’n dertig jaar geleden zijn eerste kilo koffie verkocht. Hij heeft dus vanop de eerste rij tal van boeiende evoluties in de out-of-home koffiemarkt meegemaakt. Tijd om even terug te blikken op een aantal highlights, maar zeker ook vooruit te kijken naar de toekomstambities van Miko Coffee Service.

Duurzame koffie in je bedrijf

“99% van onze verkoop is gericht op de buitenhuismarkt, zowel voor horeca als bedrijven”, begint Frans. “Het gewicht van de bedrijven als geheel is daarbij sterker, zowel in binnen- als buitenland.” En de koffie die klanten van Miko Coffee Service serveren, die wordt met de dag duurzamer. “In België waren wij een van de initiatiefnemers wat duurzaamheid betreft dankzij ons merk Puro. Fairtrade had op dat moment een beetje een geitenwollensokken-imago, maar we hebben vrij snel een leuk merk gemaakt van Puro. Intussen hebben we onze ambities met het merk ruimschoots overtroffen, want het is al goed voor bijna 40% van onze omzet. We willen dus zeker verdergaan op de weg die we met Puro zijn ingeslagen.”

“Tegelijk willen we het duurzame verhaal van ‘profit, people, planet’ nog veel verder gaan uitdiepen. Zo plannen we de ontwikkeling van onze eigen kleine koffieplantage om onze duurzaamheidsprincipes zelf uit te testen. Dat gebeurt in samenwerking met de lokale mensen, die we aan de hand van microkredieten willen bijstaan in hun ondernemingen.”

“Daarnaast hebben we plannen voor een nieuwe, state-of-the-art koffiebranderij. Uiteraard zal duurzaamheid dan bovenaan de lijst staan. Het gebouw wordt geïsoleerd, er kan een windmolen staan, we installeren energie-efficiënte apparatuur en zullen zoveel mogelijk met gesloten circuits werken. Zo kan de warmte van de koffiebranders dienen om kantoren te verwarmen en plannen we om het koelwater te hergebruiken voor andere toepassingen.  

Koffie en het Internet of Things

In een wereld waarin ongeveer elk toestel geconnecteerd is met het internet, ziet Frans ook een plek voor koffiemachines in het Internet of Things. “Ook voor koffie is IoT erg belangrijk. We werken aan een concept om rechtstreeks te communiceren met onze koffiemachines in de markt. Dat is revolutionair voor koffiemachines. Zo kunnen we de volledige koffiezorg op ons nemen. We zouden bijvoorbeeld op afstand kunnen zien wanneer de voorraad bij een klant op is en snel nieuwe koffie leveren.”

Ook in een hoogtechnologische wereld blijft service en kwaliteit namelijk prioritair voor Miko. “We zitten in de voedingswereld, waar mensen nog altijd hun lekkere tas koffie willen drinken. We blijven dus investeren in mensen op de baan die zo snel mogelijk inspelen op de wensen van de klant. Zo willen we onze kwaliteit en service blijven verbeteren, want dat moet eerst komen. Denk maar aan het citaat ‘Quality is not expensive; it’s priceless’.”

Miko in het buitenland

Tot slot staat Frans stil bij de internationale ambities van Miko. “Driekwart van onze omzet in koffie realiseren we buiten België”, legt hij uit. “We hebben veel geïnvesteerd in het buitenland. Zo zijn de Scandinavische landen goed voor een derde van onze omzet. We blijven dus inzetten op die buitenlandse markten.”

Maak ook in jouw bedrijf tijd voor een verkwikkende pauze met een (h)eerlijk kopje koffie van Miko Coffee Service. Ontdek het gamma voor bedrijven. Meer weten? Stel je vraag rechtstreeks via het formulier hieronder!

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Miko Coffee Service

Meer weten?

Miko Coffee Service

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Miko Coffee Service

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials