Meraki concipieert de optimale kantoorinrichting voor Sappi

Het multinationale bedrijf Sappi besloot de huurovereenkomst voor zijn Europese hoofdkantoor in Brussel te verlengen. De werkplek was evenwel aan een ingrijpende facelift toe, om te beantwoorden aan de hedendaagse manieren van werken. Met Meraki vond het bedrijf de geschikte partner om een optimale kantoorinrichting te bedenken en uit te voeren. Sven Socquet vertelt er meer over.

Sappi is een wereldwijde speler in de hout- en papierindustrie. Vandaag focust de Groep op de ontwikkeling van producten op basis van houtvezels. Die hernieuwbare oplossingen moeten op termijn helpen om plasticverpakkingen te vervangen door composteerbare materialen. Daarnaast produceert Sappi ook cellulose voor toepassingen in onder meer de textiel- en de farmaceutische industrie. Het bedrijf vroeg aan Meraki om voor het Europese hoofdkantoor in de Galverbel Building (Brussel) een optimale kantoorinrichting te bedenken.

Een beeld van de optimale kantoorinrichting

Vier jaar geleden liep de lease-overeenkomst van de Sappi-kantoren in de Glaverbel Building op zijn einde. De onderneming besloot om die te verlengen, maar dan moesten de kantoren wel een nieuwe inrichting krijgen. Sven Socquet (Business Process Manager Supply Chain and Procurement): “We begonnen met het bevragen van de medewerkers over de positieve en negatieve aspecten van de huidige werkplek. Zo verkregen we een goed beeld van waar we naartoe wilden. Vervolgens gingen we op zoek naar de geschikte partner om ons daarbij te begeleiden. We spraken met verschillende spelers, maar met Meraki zaten we vrijwel meteen op dezelfde golflengte. Het klikte op persoonlijk én professioneel vlak.”

Een kantoorontwerp op maat

Sven stelde vast dat de meeste potentiële partners onderling zo goed als inwisselbaar waren. Wat ze voorstelden bleek vaak een copy-paste van bestaande projecten. Dat was zeker niet het geval voor Meraki. “Erika Vazquez en Bertrand van de Putte stonden er bijvoorbeeld op om met de mensen van elke departement te praten. Ze hebben heel wat expertise in huis over de inrichting en functionaliteit van het kantoor anno 2022. Die knowhow toetsten ze af aan wat wij bij Sappi voor ogen hadden. Op basis van al deze elementen, creëerden ze een ontwerp op maat van de optimale kantoorinrichting. Maar ook dat stond niet in steen gebeiteld. Wanneer wij bepaalde zaken om budgettaire of praktische redenen niet haalbaar achtten, pasten ze hun plannen flexibel aan.”

Open, maar gecompartimenteerd

Sappi had een open floor-kantoor op twee verdiepingen van de Glaverbel Building (2.000 m2). Meraki kreeg de opdracht om dit om te vormen tot een hedendaagse werkplek. Het team legde elke ontwerpstap voor en stuurde bij waar nodig. Het ‘open floor’-gevoel bleef behouden, maar de ruimte is nu gecompartimenteerd met voornamelijk glazen wanden. Elk departement heeft zijn eigen ruimte, waar mensen zich kunnen terugtrekken zonder anderen te storen. Daarnaast werd de bedrijfskantine helemaal open gemaakt en gekoppeld aan het onthaal en een soort van businesslounge. “Onze mensen reageren enthousiast op de optimale kantoorinrichting en voelen zich hier goed. Bezoekers zijn aangenaam onder de indruk, wat dan weer goed is voor ons bedrijfsimago. En jong talent ontdekt een modern bedrijf, waar een fijne werksfeer heerst. Opdracht geslaagd!” besluit Sven.

Meraki concipieert de optimale kantoorinrichting onder de naam Office in Motion by Meraki. Verneem je graag meer over dit futureproof concept? Aarzel dan niet en neem contact op met het team of vul onderstaand formulier in.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Meraki

Meer weten?

Meraki Beyond Design & Build

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Meraki

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials