Eén op vijf werknemers ontevreden over luchtkwaliteit op kantoor

Onderhoud & Schoonmaak

Uit cijfers van HR-dienstverlener Attentia blijkt dat bijna één op vijf werknemers ontevreden is over de algemene luchtkwaliteit op kantoor. Ook luchtvochtigheid en temperatuur zijn belangrijke gespreksonderwerpen op de werkvloer.

Moet de temperatuur hoger of lager?

Temperatuur blijkt het belangrijkste discussiepunt op kantoor te zijn. Zeker wanneer mensen in een open kantoorruimte zitten. Dat maakt het moeilijker om iedereen tevreden te houden.

Uit recent onderzoek van Attentia blijkt dat:

  • 19 % van de medewerkers een tekort aan frisse lucht op kantoor ervaart
  • 13 % zich stoort aan te droge lucht op kantoor
  • 9 % het te koud vindt op kantoor
  • 8 % het te warm vindt op kantoor

Fysieke verschillen tussen man en vrouw

Temperatuur zal altijd een discussiepunt zijn. Fysiologische verschillen tussen man en vrouw maken dat mannen en vrouwen temperatuur anders beleven. Een man heeft meestal meer spierweefsel en dat staat in voor de warmteproductie. Een mannenlichaam houdt zichzelf eenvoudiger warm en verdeelt die warmte bovendien beter. Vrouwen hebben meer vetweefsel en minder bloeddoorstroming. Daarom is het vrouwenlichaam gefocust op het warm houden van de organen en minder op de uiteinden, op handen en voeten.

Vrouwen voelen zich het meest comfortabel bij een kantoortemperatuur tussen de 23 en 24°C. Voor mannen is dat 21 à 22°C.

Controle van de luchtkwaliteit is heel belangrijk

Dat bijna 20 % van de werknemers een tekort aan frisse lucht ervaart, is gedeeltelijk te wijten aan het gebrek aan controle in kantoren met een landschapsstructuur. Ramen kunnen niet meer geopend worden omdat dit de geavanceerde klimatologische systemen verstoort. Die systemen zorgen in principe voor meer, betere en gefilterde lucht. Maar ze zijn niet altijd even goed afgesteld en onderhouden.

Klachten over droge lucht zijn dan weer te verklaren door het gebruik van airco in de zomer en verwarming in de winter. Het op temperatuur brengen van de lucht onttrekt vocht, waardoor medewerkers droge lucht ervaren.

Hoe omgaan met klachten over de luchtkwaliteit?

  1. Maak een risicoanalyse van de thermische omgeving: breng alle factoren die relevant zijn voor het temperatuurcomfort in kaart; 
  2. Denk daarbij niet alleen aan de thermometertemperatuur, maar ook aan luchtstromen, stralingswarmte, luchtvochtigheid en zelfs CO2.

Met de juiste data kunnen de temperatuursystemen beter afgesteld worden. Kleine ingrepen zoals CO2-sensoren of luchtbevochtigers verhogen het comfort van werknemers.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials