VINCI Facilities: ontzorging op maat van Technisch onderhoud, Facility Management, Energy Management en Kantoorinrichting

- 21-03-2025
- Facility
Zorg dragen voor gebouwen, eindgebruikers en het milieu. Zo kan je de oplossingen van VINCI Facilities perfect samenvatten. Ze situeren zich in de domeinen van Technisch Onderhoud, Facility Management, Energy Management en Kantoorinrichting. De focus ligt steevast op de totale ontzorging van de klant. Nabijheid, dienstverlening en operationele excellentie vormen de basis om die ambitie waar te maken. Dit alles binnen het kader van een duurzaam partnerschap.
VINCI Facilities Belgium maakt deel uit van de internationale VINCI-groep en ontplooit zijn activiteiten onder de koepel van VINCI Energies Building Solutions. Het Facility Management staat in het teken van het ontwikkelen, beheren en verbeteren van ruimtes. Energy & Innovation Manager Patrick De Visscher en Marketing & Communication Manager Kevin Petit leiden ons rond in het aanbod.
(Inter)nationale spreiding, lokale invulling
“Nabijheid vormt een essentieel element van onze filosofie,” zegt Kevin. “We willen dicht bij onze klanten staan, maar onze mensen ook tewerkstellen in hun eigen regio. VINCI Facilities is opgebouwd uit een netwerk van Business Units (BU’s). Die genieten een grote autonomie en verantwoordelijkheid, het zijn als het ware kleine kmo’s. Zij werven zelf personeel aan, rapporteren over hun cijfers, prospecteren enz. Vanuit diezelfde bedrijfscultuur geven we onze medewerkers ook veel autonomie en verantwoordelijkheid.” Het gevolg is dat de BU-manager zijn klantenkring door en door kent en proactief kan inspelen op hun behoeften. Waar en wanneer mogelijk komt steeds dezelfde technieker langs bij de klant. Kevin: “Om die reden verzekeren we onze mensen op de baan van een zo breed mogelijke technische bagage. Zij kunnen zowel onderhoudswerkzaamheden als herstellingen uitvoeren aan diverse systemen en installaties. Wanneer er een vacature is, kijken we altijd eerst of er iemand intern kan doorgroeien.”

Facility Management voor heel uiteenlopende toepassingen
VINCI Facilities geniet een gevestigde reputatie voor het technisch preventief en correctief onderhoud van gebouwen en installaties. Met andere woorden: de ‘hard’ services. Dat gaat heel breed: van HVAC en sanitair tot elektriciteit (zwakstroom / sterkstroom). “Klanten uit alle denkbare sectoren doen een beroep op ons Facility Management,” aldus Patrick. “We bouwden expertise op bij kantoren, ziekenhuizen, retailers, sites van defensie, zwembaden, gevangenissen… We hebben zelfs kerken in onze portefeuille! Ik zie het als een belangrijke troef voor onze organisatie, dat eigen medewerkers al deze hard services uitvoeren. Van onze zowat 480 medewerkers zijn de meeste techniekers. Enkel voor bepaalde ‘soft’ services doen we een beroep op gespecialiseerde onderaannemers. Dan gaat het onder meer om catering en cleaning. We nemen wel altijd het projectmanagement voor onze rekening en vormen zo het enige aanspreekpunt voor de klant. De ontzorging is compleet, aangezien wij de eindverantwoordelijkheid opnemen.”
Een modulair totaalaanbod in Facility Management
Om die rol van single point of contact ten volle waar te maken, vaardigt VINCI Facilities een ervaren facility manager af bij de klant. Hij of zij is minstens enkele dagen per week aanwezig in het bedrijf en van alle facilitaire markten thuis: gebouwbeheer, administratieve opvolging en het aansturen van onderaannemers. “Facility Management is een huis met vele kamers. Ook hier plukken we de vruchten van de schaalgrootte van onze groep,” zo zegt Kevin. “Onze persoon ter plaatse krijgt de nodige omkadering, ondersteuning en begeleiding van interne experts in verschillende vakgebieden. Aangezien kleine en grote organisaties andere noden hebben, bouwden we een aanbod uit dat aan elke behoefte tegemoetkomt. De klant selecteert in alle vrijheid voor welke diensten hij VINCI Facilities wil inschakelen. Hij ontvangt rapporten van de geleverde prestaties en een factuur die alle diensten bundelt.”
Energiebeheer, de weg naar meer duurzaamheid
Organisaties kunnen bij VINCI Facilities terecht voor een totaalaanbod van energiediensten. Van een eenvoudige eenmalige analyse en benchmarking van de energiefactuur tot een uitgebreid energieprestatiecontract. Patrick verduidelijkt: “Bij een dergelijke overeenkomst garanderen we een vooropgestelde energiebesparing. Daarbij hanteren we een bonus-malusprincipe. Indien we de doelstelling niet waarmaken, vergoeden we de klant voor het niet gerealiseerde deel van de besparing. In het tegenovergestelde geval is de helft van de meeropbrengst voor ons. De meeste klanten kiezen evenwel voor de monitoring en periodieke analyse en rapportering van het energieverbruik.” De Europese regelgeving richt zich steeds nadrukkelijke op CO2-besparing en maatregelen rond duurzaamheid. Belangrijk detail: met de rapporten van VINCI Facilities in de hand, kunnen bedrijven hun resultaten en inspanningen op die gebied zwart op wit aantonen. “Hiervoor maken we gebruik van de interne tool die de Groep inzet voor de eigen rapporteringen,” stipt Patrick nog aan.
Design & Build-kantoorinrichting, een aanvullende dienst bij het Facility Management
Het hybride werken, co-working, de work-lifebalans, nieuwe technologie en de aandacht voor welzijn op het werk zetten veel organisaties ertoe aan hun werkruimtes opnieuw in te richten. Aantrekkelijke en efficiënte werkplekken dragen bij aan de productiviteit. Binnen VINCI Facilities staat een dedicated team klaar om hen daarbij te helpen. Het kan ondertussen tal van mooie realisaties bij klanten voorleggen. “Ook hier kiezen we voor een totale ‘turnkey’-oplossing, van ontwerp tot oplevering,” aldus Patrick. “We beschikken over architecten, specialisten die de werkruimte en de specifieke behoeften onderzoeken en techniekers om de installaties te plaatsen. Als de klant dat wenst staan we eveneens in voor het onderhoud.” Kevin wijst erop dat… “elke businessunit ook een projectteam heeft, dat kleinere opdrachten aanneemt. Denk bijvoorbeeld aan het vernieuwen van een stookplaats. Eigen ingenieurs tekenen de plannen uit, waarna onze technische mensen de installatie uitvoeren.”

Waarom is VINCI Facilities de ideale partner in Facility Management?
We vermeldden reeds de regionaal verankerde dienstverlening en het comfort van een enkel aanspreekpunt voor alles wat met Facility Management te maken heeft. Maar VINCI Facilities maakt vooral ook het verschil met zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Het zijn in de eerste plaats de techniekers en de service-engineers die de hoogste kwaliteitsnormen aanhouden, volgens Kevin. “In België richtten we de VINCI Energies Academy op, waar we onze mensen zelf opleiden. Jong en gemotiveerd talent scholen zich bij, zodat ze klanten kunnen helpen bij alle technische aspecten. Meer ervaren medewerkers kunnen hun knowhow bijspijkeren en uitbreiden, bijvoorbeeld als ze de ambitie hebben om door te groeien, nieuwe vaardigheden willen verwerven of bepaalde certificaten moeten behalen. En we houden iedereen up-to-date van de nieuwste technologische evoluties, toepassingen en regelgeving. Tijdens jaarlijkse evaluatiegesprekken peilen we naar de tevredenheid en ambities van onze mensen. Ze krijgen vanaf dag 1 loopbaanbegeleiding.”

Investeren en innoveren
In een arbeidsmarkt waar al meerdere jaren talentschaarste heerst, moeten organisaties zich profileren als aantrekkelijke werkgevers. VINCI Facilities kan hieraan bijdragen vanuit zijn expertise in de vakgebieden Technisch Onderhoud, Facility Management, Energy Management en Kantoorinrichting. Een aangename en stimulerende werkomgeving. Goed verlichte, verluchte, verwarmde en gekoelde gebouwen. Duurzaam energieprestaties. Optimaal oppervlaktegebruik. Flexibele Smart Buildings. Het zijn stuk voor stuk elementen die leiden tot tevreden werknemers en meer welzijn op het werk. Patrick besluit: “Daarom houden we steeds een vinger aan de pols van de technologische vernieuwingen. Tegelijk stellen we de mens centraal. We ontwikkelen voortdurend nieuwe oplossingen om de gebruikerservaring en het bedrijfsimago van onze klanten te bevorderen.”
Technisch Onderhoud en Facility Management maakt geen deel uit van de kernactiviteiten van je kmo. Het is specialistenwerk, dat je beter toevertrouwt aan een ervaren partner. Dat geldt ook voor Energy Management en Kantoorinrichting. Meer weten? Aarzel niet en neem contact op met ons.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
- Facility
Begint de Brusselse huurprijsbescherming zijn doel voorbij te...
Brusselse vastgoed- en ondernemersorganisaties ondernemen juridische actie tegen de omstreden huurprijsregulering die sinds mei 2025 van kracht is in het Brussels Hoofdstedelijk...
- Facility
Kinnarps legt lat hoger op vlak van duurzaamheid met aansluiting...
De Zweedse werkplekexpert Kinnarps schaalt zijn duurzaamheidsambities op. Het bedrijf sloot zich recent aan bij het Science Based Targets initiative (SBTi) en tekende het UN Glo...
- Facility
Publieksfavoriet Boerentoren verlengt openwerf tot eind augustus
Wegens het overweldigende succes verlengen Katoen Natie, Indaver, The Phoebus Foundation SON en Hannibal Books het openwerfbezoek aan de Boerentoren tot en met zondag 31 augustu...