Waarom transparante prijzen essentieel zijn voor dakwerken

​Zowel voor ondernemers als consumenten hebben transparante prijzen voordelen. Consumenten weten bijvoorbeeld graag waar ze aan toe zijn. Helaas komt het in de bouwsector vaak voor dat de prijs pas achteraf bekend is. Dakwerken zijn hierop geen uitzondering. Dus laten we eens kijken waarom transparante prijzen voordelen hebben voor alle betrokkenen.

De voordelen van transparante prijzen in de bouwsector en dakwerken

Transparantie heeft voordelen voor alle betrokken partijen. Voor de koper is het prettig om een goed beeld te hebben van de uiteindelijke prijs, om op basis hiervan een beslissing te kunnen nemen. Terwijl het voor de verkoper prettig is dat de prijs tijdig wordt gecommuniceerd. Ongeacht of je een dakoplossing zoekt voor je woning, kantoor, magazijn of fabrieksgebouw.

Hierdoor kan de potentiële klant in een vroeg stadium aangeven wel of geen interesse te hebben, wat vaak een hoop werk scheelt. Met name als de verwachtingen ver uiteen liggen tussen de koper en de verkoper, kan dit ertoe leiden dat geïnteresseerden in een later stadium afhaken. Met name in de bouwsector is dit erg vervelend, als er al veel tijd is gestoken in onbetaalde voorbereidingen.

Praktijkvoorbeeld niet-transparante prijzen dakwerken

Een bouwbedrijf heeft een aanvraag ontvangen van een klant, maar het is onduidelijk wat de kosten zijn voor de renovatie van het dak. De klant wil graag een prijsindicatie ontvangen, maar het is voor het bouwbedrijf onduidelijk hoeveel werk dit ongeveer is. De onderneming stuurt een specialist langs om de situatie te bekijken en brengt hierna een gedetailleerde offerte uit. De klant had een totaal ander beeld van de benodigde kosten, waarbij het verschil aanzienlijk is. De klant haakt af en besluit de renovatiewerkzaamheden voor een paar jaar vooruit te schuiven. Alle moeite die het bouwbedrijf heeft genomen blijkt voor niets te zijn geweest.


Transparante prijzen voor dakwerken

Voor veel bouwgroepen die dakwerken aanbieden is het echter onmogelijk om een vaste prijs te hanteren voor bijvoorbeeld een nieuw dak of het isoleren van een dak. Dit kan worden opgelost door de klant al bij een aanvraag voor de prijs van een nieuw dak om meer informatie te vragen. Op basis hiervan kan wel een kostenplaatje worden gemaakt, wat een goede inschatting zal zijn van de uiteindelijke kosten. Uiteraard kan deze prijs uiteindelijk nog worden aangepast, op basis van de uiteindelijke werken.

Waarom zijn transparante prijzen de oplossing?

Uiteraard kun je er als dakbedrijf voor kiezen om een vergoeding te vragen voor het opstellen van een offerte of een oriënterend gesprek op locatie. Helaas is dit iets dat veel klanten afschrikt, waardoor ze uiteindelijk bij een concurrent belanden. Veel bouwgroepen kiezen ervoor om niet zozeer standaard prijzen te tonen op hun website, maar wel een schatting te maken van de kosten op basis van de omschrijving van een potentiële klant.

Dit is een goede oplossing als het niet mogelijk is om een vaste prijslijst te hanteren. Denk aan dakwerken, waarbij de materiaalkeuze, grootte, helling en andere factoren de kosten beïnvloeden. Door het maken van een grove offerte heeft de klant toch een beeld, waardoor er dus op een transparante manier wordt gecommuniceerd over de kosten. Transparante prijzen zijn dus iets waar zowel de klant als het bouwbedrijf uiteindelijk baat bij hebben.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials