Artificial Intelligence gebruiken in creditmanagement voor betere beslissingen

Er is vandaag een schat aan bedrijfsinformatie beschikbaar. Als je als creditmanager de tools hebt om die informatie ten volle te benutten, kan je betere beslissingen nemen. Artificial Intelligence kan je hierbij helpen.

De voordelen van Artificial Intelligence

In de tiende podcastaflevering van Atradius werd er door Stan Chang, directeur van Group Buyer Underwriting in Amsterdam, dieper ingegaan op het gebruik van Artificial Intelligence en Machine Learning in creditmanagement. Deze technologieën gebruiken en zo data-analyse gaan maximaliseren, kan je veel voordelen opleveren. Atradius kan met behulp van Machine Learning hun risicobeslissingen optimaliseren:

“We gebruiken web scrapers (= software die stukjes relevante informatie op het internet verzamelt), API's (= hulpmiddelen waarmee software ondelring kan communiceren) en verschillende aanverwante technologieën om informatie in real time binnen te halen. Het gaat om informatie die wordt gepubliceerd op honderdduizenden websites, in meerdere talen, op een 24/7 basis.”

Dankzij de verzamelde informatie over zaken als fusies en overnames, wanbetalingen, productlanceringen en rechtszaken kan Atradius kredietrisico’s beter gaan beoordelen.

De werkwijze van Atradius

Hoe gaat Atradius dan juist om met die grote hoeveelheid aan data? Atradius haalt de gegevens door natuurlijke taalverwerkingsmodellen, in eigen huis ontwikkeld op basis van AI-technologie en met Machine Learning-systemen. Dan volgt er ook nog een sentimentanalyse waarbij met subjectieve informatie rekening wordt gehouden. Ook gaat de kredietverzekeraar de gegevens vergelijken met een enorme hoeveelheid aan verwante informatie die opgeslagen is in andere databases.

Atradius maakt daarnaast ook gebruik van AI of Neurale Netwerken om verbanden tussen drivers die tot wanbetaling leiden op te sporen.

Artificial Intelligence is geen doel op zich

Chan wijst er wel op dat je niet onbezonnen moet gaan investeren in Artificial Intelligence en Machine Learning. Je moet goed het doel voor ogen houden en weten dat dit een investering zowel qua geld als personeel vraagt.

“AI en Machine Learning gaan over het brengen van efficiëntie, productiviteit en betere resultaten. Ze kunnen nieuwe diensten en nieuwe proposities brengen, wat betekent dat een bedrijf toekomstbestendig wordt. Maar men moet zich niet richten op AI en Machine Learning omdat het sexy onderwerpen zijn, en iedereen het erover heeft. Het zijn geen doelen op zich. Het zijn tools en technologieën die bedoeld zijn om ons te helpen in het efficiënter maken van allerlei processen.”

Heb je beslist er toch voor te gaan? Dan doe je dit best in kleine stapjes en ga je pas later opschalen. De boodschap van Chan: Hou het simpel.

Luister naar de volledige podcastaflevering ‘How to use AI for credit management?’.

Wil je weten hoe jouw kredietbeheer van deze nieuwe technologie gebruik kan maken? Neem contact op met een van de adviseurs van Atradius via belgium@atradius.com of 03/244.10.51. Of vul onderstaand formulier in.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Atradius

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Atradius

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials