50 tips en tricks voor slim credit management

Gratis whitepaper met 50 tips en tricks voor een vlotter credit management binnen je kmo

Slim credit management en debiteurenbeheer is de oplossing om tot een gezonde cashflow in je bedrijf te komen. Ontdek hoe je aan de slag gaat in de whitepaper.

Credit management als antwoord op onbetaalde facturen

Late betalingen hebben niet alleen een zware impact op ondernemingen, maar wegen ook op de algemene economie, aangezien niet-betalingen de volledige leveranciersketen aantasten. Slim credit management is de oplossing om tot een gezonde cashflow te komen. Jammer genoeg behandelen veel bedrijven credit management nogal stiefmoederlijk, door het onder te brengen als deeltaak bij één van de werknemers of het eenvoudigweg over het hoofd te zien. Een nonchalant debiteurenbeheer kan nochtans catastrofale gevolgen hebben.

Kmo's passen hun gewoonten met betrekking tot betalingen dus maar beter aan. Het is uiteraard niet altijd mogelijk zelf te bepalen wanneer je klanten je zullen betalen. Toch durven we te stellen dat je een grote stap in die richting zet door een striktere opstelling in de ganse bestelcyclus in te voeren, zowel op het vlak van procedures als van communicatie.

Tijd voor actie! Enkele concrete tips en tricks om kredietrisico’s te vermijden

  • Het proactieve werk: de credit check van je prospecten en klanten

Hier geldt: voorkomen is beter dan genezen. Zorg voor een goede debiteurenbeheerder en screen de financiële gezondheid van je klanten en prospects. Maak met elke klant duidelijke betaalafspraken, ook met klanten die je goed kent.

  • Vaste interne regels en gebruiken

Met de juiste procedures rond contracten, opvolging van klanten en facturatie (die al je medewerkers rigoureus opvolgen!), maakt je bedrijf een hemelsbreed verschil in het tot stand brengen van stiptere betalingen. Ook gespecialiseerde software en opleidingen zorgen hier voor heel wat gemak.

  • Volg debiteuren nauwgezet op

Anticipeer op problemen door uw debiteuren tijdig te herinneren aan elke openstaande factuur, vóór en na de vervaldatum. Met een effectief incassogesprek en goede rappelprocedures vergroot je de kans dat je je geld krijgt, zelfs als je klant met excuses komt aandraven. Tegelijk behoud je zoveel mogelijk de goede relatie met je klant. Laat je adviseren door een expert over mogelijke juridische stappen of over het afschrijven van vorderingen.

Meer weten?

In de whitepaper verzamelden we voor jou 50 praktische tips en tricks. Door de beschreven basisprincipes te begrijpen en toe te passen, voorkom je risico’s en zorg je voor een gezonde cashflow in je bedrijf. We wensen je veel leesplezier.

Download vandaag nog je gratis whitepaper. Nood aan de ondersteuning van een expert op het vlak van credit management? Contacteer Atradius!

Lees meer:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Atradius

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Atradius

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials