Meer dan 40 procent B2B-facturen worden te laat betaald

Debiteuren & Kredietverzekering

Kredietverzekeraar Atradius deed een onderzoek (Payment Practices Bariometer) bij 3000 bedrijven in 13 landen naar het huidige betaalgedrag. Uit het onderzoek blijkt ook dat het ondernemersklimaat in 2016 uitdagend zal blijven. Reden? De daling van de grondstofprijzen en de vertraging van de Chinese economie. Dit jaar wordt er geen verbetering verwacht op het vlak van faillissementen. De prognose blijft 66 procent hoger dan voor de crisis van 2007.

Negen op de tien bedrijven kampen met achterstallige facturen

Ongeveer 90% van de respondenten die aan de laatste editie van het Atradius-onderzoek Payment Practices Barometer voor West-Europa heeft deelgenomen, werd in het afgelopen jaar geconfronteerd met achterstallige facturen aan B2B-klanten. Gemiddeld blijft bijna 40% van de totale waarde aan B2B-vorderingen in gebreke. In België is dat 41.3%. De respondenten in Italië en Griekenland werden het meest negatief beïnvloed door laattijdige betalingen (50%).

Onvoldoende beschikbare fondsen

De laattijdige betalingen van binnenlandse facturen zijn in bijna 57,9% van de gevallen te wijten aan onvoldoende fondsen bij klanten. Vorig jaar was dat nog 51,4%. Ook het percentage van de respondenten in West-Europa dat om deze reden laattijdige betaling van buitenlandse facturen meldde steeg: 40,2% in vergelijking met 37,1% vorig jaar.

Ongeacht de reden waarom B2B-klanten hun facturen te laat betalen, hebben deze praktijken negatieve gevolgen voor de respondenten in West-Europa, veroorzaken ze financiële problemen en heeft het gevolgen voor de rest van de supply chain.

Situatie in België

Christophe Cherry, Country Director België-Luxemburg licht toe “In België stellen we een verslechtering van de kwaliteit van de betalingen vast, vooral in de bouwsector. Het is duidelijk dat de significante daling van de overheidsinvesteringen een enorme impact hebben op de activiteitsgraad en dus op de liquiditeiten. We spreken absoluut nog niet van een kritieke situatie, maar we volgen dit wel van nabij op.”

Belangrijkste resultaten voor België:

Groot-Brittanië getroffen door exportklanten

Respondenten in Groot-Brittannië werden het zwaarst getroffen door laattijdige betalingen van hun exportklanten (46,4% van de totale waarde van de Britse export kredietverkopen werd naar verluidt te laat betaald door B2B-klanten, in vergelijking met een gemiddelde van 38,3% in West-Europa).

Volgens afspraak betalen zou een regel van fatsoen moeten zijn

Facturen volgens afspraak correct betalen zou een erecode moeten zijn voor iedereen. De werkelijkheid is evenwel anders. Nog te veel bedrijven gaan al te laks om met het betaalgedrag van het eigen bedrijf en doen ook onvoldoende inspanningen om zelf tijdig betaald te worden.

Iedereen zou als leidraad moeten hebben: behandel de leveranciers zoals je zelf behandeld wil worden. Wie deze filosofie toepast, zal als bedrijfsleider succesrijk zijn. Alles begint met een visie te ontwikkelen die tijdig betalen mogelijk maakt. Een streng debiteurenbeheer hoort daar bij.

Info: www.atradius.be

Banner web Atradius - def.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials