opvolging achterstallige B2B-facturen

“Professionele opvolging van wanbetalers neemt voor ons een hoop stress weg”

Achterstallige facturen … iedere onderneming krijgt er weleens mee te maken. Hoe kan je hier als onderneming efficiënt mee omgaan? We spraken erover met KMOdynamoo, een marketingspecialist die hiervoor professionele hulp in de arm nam.

Achterstallige facturen: de cijfers

Al 3 jaar op rij stijgt in België het aantal achterstallige B2B-facturen. Vandaag bedraagt het gemiddelde aandeel achterstallige facturen 45,6%. En dat kan flink wat moeilijkheden opleveren:

  • 17,9% van de bedrijven moet op zoek naar bijkomende financiering.
  • 16,3% moet specifieke maatregelen treffen om de cashflow te corrigeren.
  • 15,8% ondervindt inkomstenverlies door onbetaalde facturen.

De uitdaging voor KMOdynamoo

In het kader van een gedegen bedrijfsvoering is het correct innen van facturen uiterst belangrijk. KMOdynamoo is een contentmarketingbureau dat verschillende communicatiediensten aanbiedt voor B2B-klanten uit diverse sectoren. Ook zij merkten al enige tijd dat hun facturen steeds later betaald werden, wat stilaan begon te wegen op hun cashflow.

KMOdynamoo koos ervoor om de debiteurenbewaking gestructureerd te laten opvolgen door een extern bedrijf. Het doel: sneller betaald worden.

Hoe pak je achterstallige facturen aan?

Om het probleem grondig aan te pakken, namen ze professionele hulp in de arm. Vandaag worden ze ondersteund door Atradius, een specialist in kredietverzekeringen.

Patrick Moens, CEO KMOdynamoo: "Er kruipt erg veel tijd in het behandelen van achterstallige facturen. Vandaag neemt Atradius de volledige opvolging bij wanbetalers over: aanmaningen sturen, juridische stappen onderzoeken, enz. Dat neemt voor ons een hoop stress weg. Wanbetalers zijn onder de indruk wanneer ze worden geconfronteerd met een expert.”

Kredietverzekering: een tip voor andere ondernemers

Voor KMOdynamoo zorgt de samenwerking ervoor dat ze een pak minder financiële kopzorgen en opvolgingswerk hebben. Bovendien is de onderneming op deze manier ook verzekerd wanneer een klant in faling gaat. Bij niet-betaling of faillissement van één van de debiteuren legt Atradius tot 90% van het openstaande factuurbedrag op tafel.

Patrick Moens: “Wanbetalers kunnen een bedreiging vormen voor een onderneming. Bij wanbetalingen zou ik collega-ondernemers aanraden om hun licht op te steken bij een specialist. Deze specialist kan een doelgericht plan van aanpak opstellen. Bovendien is hij een belangrijke hulp bij het organiseren van de kasstroom.”

Wil je meer weten over kredietverzekeringen en oplossingen bij wanbetalingen? Stel hieronder uw vraag rechtstreeks aan een specialist. 

Lees ook deze artikels over professioneel facturenbeheer

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Atradius

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Atradius

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials