SME QuickPay, erecode voor grote bedrijven

Debiteuren & Kredietverzekering

De EU Richtlijn laattijdige betalingen werd door de Belgische wetgever omgezet in de wet van 22 november 2013 met als doel de bestrijding van de betalingsachterstand tussen handelaars. Door deze wet werd een duidelijk betalingskader gecreëerd waarbij de betalingstermijn van 30 dagen contractueel tot maximum 60 dagen mocht verlengd worden.

De realiteit blijkt anders, vooral in de relatie grote bedrijven, kleine toeleveranciers. Vandaar dat Crion “SME QuickPay” lanceert waarbij grote bedrijven zich engageren hun kleine leveranciers steeds snel en correct te betalen. Het manifest dat zowel een “gentlemen’s agreement” als een kwaliteitslabel is, sluit naadloos aan bij het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen initiatief van de Vlaamse Overheid en zet de mooie voornemens om in de praktijk.

 

Het wettelijk kader

Een vlot betalingsverkeer tussen handelaars is belangrijk want te lange betalingstermijnen hebben een negatieve uitwerking op de liquiditeit van leveranciers. Openstaande facturen vertegenwoordigen immers een kapitaal dat ze niet kunnen benutten. Daarom dat Europa een richtlijn uitvaardigde die door de Belgische wetgever werd omgezet in de Wet van 22 november 2013.

Deze wet voorziet tussen bedrijven een betalingstermijn van maximaal 60 dagen. Een langere betalingstermijn is mogelijk, maar moet uitdrukkelijk in de overeenkomst opgenomen zijn en de afwijking mag niet ‘kennelijk onbillijk’ zijn. Een begrip dat, na een klacht, voor de rechter wordt gebracht. Die zal, als er objectieve redenen zijn om af te wijken van de bepalingen van de wet, kunnen beoordelen wat ‘niet onbillijk’ is.

 

Wat gebeurt er echter in de praktijk?

Zijn de betalingstermijnen tussen handelaars korter geworden sindsdien? Worden kleine leveranciers niet meer onder druk gezet door grote afnemers om lange termijnen te aanvaarden? Kortom, primeert de geest van de directieve dan wel de contractsvrijheid die als afwijking van de regel werd vooropgesteld?

Volgens diverse betalingsbarometers wordt 90% van de West-Europese bedrijven met laattijdige betalingen geconfronteerd.

 

En hoe zit het met de betalingsmoraal van de grote bedrijven?

De dominante marktpositie van grote organisaties en de nog altijd zwakke economische positie van veel van hun kleinere leveranciers maakt dat veel bedrijven zich genoodzaakt zien een eenzijdige aanpassing van de betalingstermijn te accepteren. Als je als leverancier op je strepen staat dreig je de opdrachtgever te verliezen.

Een Nederlands onderzoek (Verbond van Credit Management Bedrijven - VCMB) stelt vast dat 59% van de ondervraagde bedrijven concludeert dat de ‘late payments directive’ in de praktijk niet werkt. Bedrijven zoals Hema, Douwe Egberts, Procter & Gamble, Amazon, AB Inbev … bijvoorbeeld, blijken als grote afnemers hun toeleveranciers contractueel 120 dagen of méér op te leggen.

 

Waarom het initiatief SME Quick Pay?

Waar de genuanceerde regel, afkomstig uit de richtlijn, eerder bedoeld was voor complexe contracten die langere verificatietermijnen verantwoorden en dus ook latere betalingen, blijkt deze contractsvrijheid te primeren op de geest van de richtlijn. Kleinere bedrijven moeten hierdoor specifieke maatregelen nemen om de cashflow of verloren inkomsten te corrigeren of zelfs een extra financiering te onderhandelen met de bank.

Crion, makelaar in kredietverzekeringen, heeft het initiatief SME QuickPay genomen samen met bedrijven zoals Adecco, Daikin Europe en USG om zich te engageren hun kleine leveranciers steeds snel en correct te betalen.

 

Hoe werkt het?

Grote bedrijven stellen elk een manifest op waarin ze aangeven hoe ze hun KMO leveranciers zullen betalen. Meestal streven ze er naar om de facturen van hun kleinste leveranciers binnen 30 dagen, 30 dagen einde maand of 60 dagen te vereffenen. Het manifest is zowel een “gentleman agreement” als een kwaliteitslabel, een certificaat “goede betaalintentie”.

Jean-Louis Coppers (zie foto), ceo Crion, verklaart hierbij volledig in de geest van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO - een initiatief van de Vlaamse overheid) te handelen: “door kapitaal vrij te maken dat ‘opgesloten’ zit in de openstaande facturen respecteren we de kleine leverancier die ook een stakeholder is. Op die manier verlenen we niet alleen lippendienst aan MVO maar wordt er ook daadwerkelijk iets gedaan”.

 

Waarom zouden grote bedrijven kmo-leveranciers ondersteunen?

Peter Van Den Broecke, CFO van Daikin Europe: “Ik heb totaal geen probleem om mij te engageren naar onze kleine leveranciers. Uiteindelijk hebben die leveranciers ook vrijwel geen impact op de liquiditeit van onze onderneming. Voor grote leveranciers is dat iets anders. Daar worden prijs en betalingscondities samen besproken.”

Jean-Louis Coppers besluit: “Voor grote bedrijven is een gezonde en stabiele toeleveringsketen essentieel. Door kmo’s correct te betalen is een groot bedrijf zeker van een gemotiveerde leverancier en een stabiele productkwaliteit. Enkel hierdoor kan een groot bedrijf 100% kwaliteit en service garanderen naar de eindklant en is het bedrijf in staat zijn sterke positie in de markt te behouden”.

 

Info: www.smequickpay.be

 

Banner web Atradius - def.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials