banner-horitzontal.jpg

Weet met wie je zakendoet: een oplossing voor kmo’s

Sta je als bedrijf in de startblokken van een samenwerking met een nieuwe handelspartner, dan kan je maar beter zeker zijn van zijn financiële gezondheid. Denk maar aan alle problemen die dit met zich kan meebrengen: onbetaalde facturen, niet-nakomen van afspraken, foutieve informatie, …

Kortom: wil je op beide oren slapen, duik dan best even in de cijfers van je zakenpartner, alvorens ermee in zee te gaan. We spraken erover met Patrick Scheire van Coface.

Hoe een melkproducent deze Belgische leverancier op de rand van een faillissement bracht

Patrick Scheire (Coface): “Enkele jaren geleden was er een melkproducent die volop wou inzetten op het veroveren van de Chinese markt. Een gigantische investering, waarbij de producent het erg groot zag. Voor een deel werkte de producent samen met een Belgische leverancier, die hiermee een erg grote deal had gestrikt.”

“Uiteindelijk mislukte de melkproducent echter in zijn opzet. Ze slaagden er niet in voet aan wal te krijgen in China. Ze betaalden hun facturen niet aan de Belgische leverancier, die hierdoor sterk in de problemen kwam. Als kmo waren zij immers niet in staat deze wanbetalingen zelf op te vangen, en aangezien het in dit geval over massale aantallen ging, was het effect dan ook groot.”

Hoe dit anders had kunnen lopen

“Bovenstaand voorbeeld toont hoe het in vele gevallen écht gaat. En dat is een jammere zaak, aangezien dit perfect kan worden voorkomen. Stel dat we hun plannen op voorhand onder de loep hadden kunnen nemen, dan zouden we ongetwijfeld negatief advies hebben gegeven. Niet alleen bevonden ze zich duidelijk in een risicosector waarbij er amper vraag is, bovendien zijn er de economische moeilijkheden in China, de handelsoorlog, … Ons advies zou zijn: niet doen, of verzeker je op z’n minst van stevige garanties.”

Check service: weet met wie je zakendoet

Om ook kmo’s de kans te bieden zich te beschermen tegen onbetrouwbare handelspartners, biedt Coface sinds kort de Check service. Door zeer diep te graven, onderzoeken ze de interne keuken van klanten of prospects, bepalen ze risicoschalen en geven ze een analyse op maat van je zaak.

Patrick Scheire: “Deze service werkt via een abonnementsformule. Het is een preventieve aanpak, waarmee je erg veel kosten kan voorkomen. We tonen onze klanten wat hun risicomarge is, en geven we alle informatie over het bedrijf waarmee zij zaken willen doen.”

“Met deze aanpak zorgen we ervoor dat je geen onbetaalde facturen meer hebt, en dat uw klantenportefeuille kan bestaan uit alleen maar goede klanten. Dit alles doen we met advies op maat, zodat je als bedrijf vol vertrouwen kan starten aan een nieuwe samenwerking.”

Coface

Met meer dan 70 jaar ervaring en het grootste internationale netwerk is Coface een begrip geworden als het gaat over kredietverzekering, risicobeheer en de wereldeconomie. Bij Coface staat persoonlijk contact centraal. Alle ondersteuning gebeurt op maat van je zaak.

Lees ook 

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Coface

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Coface

Ook interessant

Interessante bedrijven