Een klantencheck uitvoeren? Zeker de moeite waard

Tijdrovend, duur en moeilijk. Die woorden komen vaak naar boven als je het woord ‘klantencheck’ laat vallen. Toch is zo’n klantencheck zeker de moeite waard.

Een klantencheck: tijdsintensief maar belangrijk

Je moet je klanten goed kennen. Tenminste als je oninbare vorderingen wilt beperken. En die kennis gaat ver. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om de vooruitzichten te weten van de sector waarin ze actief zijn.

De prestaties van de sector zijn van een aantal factoren afhankelijk zoals het consumentenvertrouwen, het overheidsbeleid en de veiligheid van de toeleveringsketen. Toegegeven, die informatie verzamelen kost tijd en is niet zo eenvoudig. Heb je een verzekering voor je handelsvorderingen? Dan kan je rekenen op de expertise van je kredietspecialist voor een uitgebreide risicobeoordeling.

Herken de red flags

Heeft een klant financiële problemen? Atradius geeft je alvast enkele red flags mee die hierop kunnen wijzen.

Let op...

  • latere betalingen: Betaalt een klant normaal standaard na 45 dagen en wordt dit plots 60 dagen? Check dan even bij je klant of dit tijdelijk is of dat er iets meer aan de hand is.
  • het vragen van betalingsuitstel: In moeilijke tijden kan het zijn dat jouw klant op betalingen van zijn eigen klanten moet wachten en dus op zijn beurt moeite heeft om jou op tijd te betalen. Let dus zeker op als je klant regelmatig uitstel van betaling vraagt. Zo’n domino-effect kan voor jou erg nadelig zijn.
  • een verandering qua aankopen: Meestal blijven bestellingen nogal constant. Stijgt het aantal bestellingen plots? Dan kom je best de reden te weten.

Het beperken van oninbare vorderingen gaat verder dan enkel het uitvoeren van een klantencheck. Is er een klant waar je je zorgen over maakt? Dan kan je best een aantal dingen doen:

  1. Ga in gesprek om te bekijken hoe je steun kunt bieden, maar tegelijkertijd ook de kans op oninbare vorderingen kunt verkleinen. Vraag bijvoorbeeld een snelle betaling en geef in ruil korting of schort de rente/kosten voor betalingsachterstand op.
  2. Zorg voor extra zekerheid door een kredietverzekering af te sluiten en/of gebruik kredietbrieven.
  3. Schakel een incassobureau in als betalingen uitblijven.

Bescherm je bedrijf en je klanten dankzij een klantencheck. Verkrijg grondig inzicht in de kredietrisico’s van je klanten en speel erop in. Atradius ontwikkelde hiervoor een handige checklist. Download deze checklist en spoor het risico op wanbetaling vroeg op!

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Atradius

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Atradius

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Credendo

  • Finum Accountants

Bekijk de socials