banner-horitzontal.jpg

Franchising: voldoet jouw idee aan deze 4 criteria?

Als straffe ondernemer bruis je van de goede ideeën. Wanneer je er eentje beet hebt waarmee je de markt wil veroveren, wil je daar wellicht zo snel mogelijk mee van start gaan of de groei een flinke boost geven. Heb je al aan franchising gedacht?

Franchising in een notendop

Franchising is een snelle, flexibele manier om je concept meteen naar een hogere versnelling te schakelen. Bovendien is het geschikt voor elk type onderneming. Wél moet je even zeker weten dat jouw business voldoet aan 4 belangrijke criteria. Je concept moet je een gevestigde waarde zijn, uniek, overdraagbaar én moet de nodige marge hebben. Als je deze allemaal kan afvinken, kan je vlotjes op de franchiseboot springen.

1. Ben je een gevestigde waarde?

Heeft je concept zich de afgelopen jaren al bewezen op de markt? Kan je een mooi traject voorleggen waaruit blijkt dat je concept rendabel is?
Wat je vandaag hebt opgebouwd (op financieel én kennisvlak) biedt je immers ruimte om in een later stadium binnen je eigen verkoopppunten de nodige innovaties af te toetsen. Zo kan je ze nadien met een gerust hart loslaten op de volledige keten.

2. Ben je uniek?

Ben je anders dan de anderen? Hoe onderscheidt jouw concept zich op de markt? Is je concept tijdloos of zit er (eventueel mits wat aanpassing) hype-potentieel in?
Durf je identiteit duidelijk te definiëren. Zo maak je het voor toekomstige franchisenemers een knappe opportuniteit om mee in te stappen.

3. Is je concept overdraagbaar?

Leg je huisstijl en concept vast in een duidelijk handboek waarmee de franchisenemer later aan de slag kan. Als ondernemer zal je namelijk moeten leren om los te laten, afstand te nemen en enkel nog als consultant verschijnen. Gelukkig blijf je finaal wél eigenaar van jouw merk. Net daarom is het belangrijk om over de nodige contracten te beschikken. Op die manier maak je alles sluitend en blijft je concept toch een beetje ‘jouw baby’.

4. Is er ruimte voor marge?

Laat je product het toe om volume te maken? Hoe belangrijk de voorgaande criteria ook zijn: aan het einde van de rit moet de rekening kloppen. Ook je franchisenemer wil immers graag een graantje meepikken. Bepaal daarom al tijdens het traject je verdienmodel als franchisegever én wat de franchisenemer hiervoor als return krijgt. Jouw meerwaarde als innovator en je steun kunnen hier het verschil maken.


Jouw franchising op papier

Voldoet je idee of concept aan al deze criteria? Dan is het mogelijke nieuwe opportuniteit voor jou. Maak je geen zorgen over het risico: als franchisenemer geniet je van heel wat beschermende maatregelen.
Als je besluit te springen, komt het erop aan een goed businessplan uit te werken voor je toekomstige franchisenemers. Hoe ga je je franchising strategy vertalen naar lokale expansie? Is er binnen deze nieuwe plannen ruimte voor subsidies? Wie doet wat?

Een goed franchisedossier in klare taal spreekt toekomstige investeerders zeker aan om mee te stappen in je verhaal. Net dat is de basis om van start te gaan met franchisenemers. Zij hebben namelijk de belangrijkste rol in het succes, want zonder hen is er nu eenmaal geen sprake van franchising.

Koester je zelf dromen of concrete plannen in de richting van een franchising? Laat je dan bijstaan met goede raad en daad door Vandelanotte. Als accountants- en auditkantoor kan je al meer dan 70 jaar bij ons terecht met al je ondernemersvragen. Boekhouding, fiscaliteit, juridische en sociale kwesties: wij helpen je graag verder.
Mail je vraag naar contact@vdl.be en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Lees ook:

Investeren of niet? Raadpleeg deze handige checklist!

De start en groei van je bedrijf financieren

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Vandelanotte

Meer weten?

Logo Vandelanotte

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Vandelanotte

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials