Hoe kan je anticiperen op terugkerende kosten?

Hoe kan je anticiperen op terugkerende kosten?

Finance

Elke ondernemer die een bedrijf opstart, moet automatisch een reeks kosten dragen. Dit zijn voornamelijk kosten die regelmatig terugkomen, ongeacht de grootte van zijn activiteit. Om het tekort aan liquide middelen en andere minder aangename verrassingen te vermijden, is het raadzaam deze kosten te plannen en te voorzien. Hoeveel en wanneer, is een kwestie van organisatie. Enkele tips van finance specialist Koalaboox.

De meest voor de hand liggende oplossing is het aanleggen van voldoende reserves om deze kosten de baas te kunnen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, zeker voor de starters of de kleinere bedrijven. Toch is het wenselijk om reserves aan te leggen in de mate van het mogelijke.

Over welke kosten gaat het ?

  1. De voorafbetalingen van je BTW-aangifte
  2. De ‘RSZ’ sociale bijdragen van je werknemers, alsook die van de bedrijfsleider
  3. Diverse verzekeringen, zoals brandverzekering, autoverzekeringen of ongevallenverzekeringen die je werknemers dekken
  4. De 13e et 14e maand
  5. Het ‘dubbel vakantiegeld’
  6. Leningen bij financiële instellingen, het gaat hier vaak om maandelijkse afbetalingen
  7. Bedrijfskosten zoals huur, energiefacturen en softwarelicenties

Vermijd saldo’s

Tip: voorafbetalingen op sociale bijdragen en of vakantiegeld kunnen de bedragen, vastgelegd door je sociale kas, overtreffen. Zo vermijd je het resterend saldo te moeten storten bij de eindafrekening. Je kan deze verhoogde bijdragen aftrekken van je belastingaangifte. Deze bedragen, opgenomen in de eindbalans op 31 december, kunnen als fiscaal aftrekbare bedrijfskosten worden beschouwd.

Wijzig de periodiciteit of laat je facturen financieren

De betaling van eenmalige, jaarlijkse kosten is geen goede zaak voor je liquide middelen. Het is vaak veel interessanter om met je verzekeringsmakelaar te overleggen om per trimester, of zelfs per maand te betalen. Dit systeem heeft namelijk minder impact op je liquiditeiten.

Zelfs wanneer maandelijkse betalingen ervoor zorgen dat het bedrag op jaarbasis hoger ligt, kan het er toch voor zorgen dat je nooit zonder liquiditeiten valt. Moest dit toch ooit voorkomen, kan je nog steeds je facturen laten financieren. Je ontvangt dan rechtstreeks de cashflow die je nodig hebt voor je uitgaven.

Door terugkerende kosten te plannen, kunnen bedrijfsleiders hun bedrijf financieel gerichter managen. Je neemt betere beslissingen over nieuwe contracten en betalingstermijnen en beslist over welke facturen te laten financieren in geval van een tekort aan cashflow. Het is een kans om  je bedrijf te laten groeien in alle veiligheid.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials