Investeren of niet? Raadpleeg deze handige checklist!

We leven al een tijdje in onzekere, woelige tijden. Alles wat ooit vanzelfsprekend en normaal was, wordt opeens in vraag gesteld. Veel ondernemingen staan dan ook al een tijdje op de rem wat investeren betreft. Dat vergt immers tijd, mankracht en -uiteraard- geld. Investeren betekent werken aan doelstellingen op lange termijn, met een beslissing die je vandaag maakt. Daarom blijft het interessant om zelfs nu deze afweging te maken.

Afwegingen bij investeren

Of je al dan niet aan het investeren slaat, gaat hand in hand met je bedrijfseconomische motieven en de kaspositie waarin je onderneming zich vandaag bevindt. Toch spelen er ook nog wat andere elementen een significante rol bij zulke beslissing. Om je hierbij op weg te helpen, bundelden wij de belangrijkste kernpunten in deze hapklare checklist.

1. Degressief afschrijven

De ene investering is de andere niet. Daarom werd er tot voor kort vaak gekozen om bepaalde investeringen degressief af te schrijven. Aankopen die snel in waarde afnemen, konden zo twee keer zo snel worden afgeschreven, zodat je het bedrag tweemaal kon afboeken. Voor bestaande afschrijvingen blijft dit geldig, maar sinds dit jaar is deze optie niet meer mogelijk voor nieuwe investeringen.

2. Alles of niets in kosten

Grote vennootschappen moeten al sinds 2004 pro rata afschrijven. Sinds dit jaar (met aanslagjaar 2021) geldt dat ook voor kleine vennootschappen. Tot voor kort konden kleine vennootschappen bij investeringen al in het eerste jaar een volledige schijf afschrijvingen boeken, ook wanneer ze de investering last-minute hadden uitgevoerd. Er kan in het jaar van de investering slechts in verhouding tot de bezitsduur een afschrijving worden geboekt. Later in het boekjaar investeren betekent dus dat je beperktere kosten kan maken.

3. Investeren met extra kosten

Wie aan investeren denkt, ziet al gauw heel wat extra kosten verschijnen. Denk maar aan de notariskosten of de niet-aftrekbare btw. Sinds 2020 kan je er als kleine vennootschap voor kiezen om die kosten via hetzelfde ritme af te schrijven als de hoofdinvestering, of om ze in één keer af te schrijven in het jaar van de aankoop. Tot vorig jaar kon je ook nog opteren voor een derde optie, waarbij je zelf het ritme kon bepalen. Die mogelijkheid is sinds dit jaar weggevallen.

4. Verhoogde investeringsaftrek

Om de impact van de coronacrisis wat te verzachten, werd de eenmalige investeringsaftrek verhoogd tot 25 procent. Deze tijdelijke verhoogde aftrek geldt voor eenmanszaken en kleine vennootschappen die tussen 12 maart 2020 en 31 december 2020 investeringen doen. Er werd ook beslist om de overdracht van ongebruikte investeringsaftrekken voor investeringen in 2019 te verlengen tot twee volgende belastbare tijdperken. Dat betekent dat je nu tot 2021 kan overdragen.

Enkele voorwaarden:
- het moet (in hoofdzaak) gaan om investeringen die in nieuwe staat verkregen zijn;
- ofwel om nieuwe immateriële vaste activa gaan;
- de investeringen moeten in België enkel voor je beroepsactiviteit gebruikt worden;
- de investeringen moeten minstens drie jaar afschrijfbaar zijn.

Op deze investeringen wordt in je fiscale aangifte een bijkomende aftrek van 25 procent op het totaalbedrag bekomen.

5. Publieke steun

Meer dan ooit zetten onze regionale en federale instanties in op subsidies en op het ondersteunen van bedrijfstransformaties. En laat innovatie nu net een van de belangrijkste elementen zijn voor wie wil investeren. Daarnaast zijn ook bijscholingen en omkaderingen van je personeel twee elementen waar onze overheden heel wat ondersteuning bieden. Het loont dus beslist de moeite om vooraf te informeren op welke steunmaatregelen jij recht hebt.

Investeren met een plan

Investeren is niet enkel een zaak van durven, maar ook van durven uitstellen. Sommige tools of onderdelen lijken bijvoorbeeld belangrijke schakels, maar zijn vandaag nog geen absolute must. Bekijk eens of het mogelijk is om al te starten met een beperkte module die je daarna kan uitbreiden. In heel wat gevallen is een stevige basis namelijk al voldoende om de eerste stap te zetten in een andere richting. Zo hoef je nu niet in je reserves te duiken om de investering aan te gaan.


Begin altijd met een voorzichtig plan en maak alvast budgetten op. Toets daarna alle ontvangen offertes of voorstellen af en blijf binnen het vooropgestelde plan. Is er toch nog twijfel? Leg het investeringsplan dan eens voor aan je accountmanager of dossierverantwoordelijke en hak dan de knoop door.

Ben je op zoek naar een ervaren adviseur voor je mogelijke investering? Neem dan zeker eens contact op met accountants- en auditkantoor Vandelanotte in Antwerpen. Deze vaste waarde sinds 1948 groeide uit tot een top 10 accountants- en auditkantoor in België met meer dan 300 specialisten op 8 locaties. Als ondernemer kan je bij ons niet alleen terecht met boekhoudkundige vragen, maar ook met fiscale, economische, juridische en sociale kwesties. Wij begeleiden je zowel tijdens de opstart, groei als overdracht van jouw familiebedrijf, eenmanszaak of organisatie.

Lees ook:

Duurzaam personeelsbeleid: van strategie tot werkbaar werken

Vandelanotte Payroll: garantie op tijdwinst en gemoedsrust

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Vandelanotte

Meer weten?

Logo Vandelanotte

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Vandelanotte

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials