Je bedrijf verkopen? Denk op tijd na over de toekomst!

Wil je genoeg meerwaarde bij het verkopen van je bedrijf? Dan verkoop je best niet te laat of halsoverkop. Denk op tijd na over de toekomst van je bedrijf voor de beste deal op financieel en emotioneel vlak.

Vermijd te laat en onverwacht je bedrijf verkopen

Haast en spoed is zelden goed. Dat geldt ook voor het verkopen van je bedrijf weet Dealmakers. Moet je onverwacht je bedrijf verkopen? Dan krijgt een snelle afhandeling vaak voorrang op een hogere prijs. En dat wil je natuurlijk vermijden.

Sommige zaken zijn natuurlijk niet te voorspellen. Denk maar aan ziekte of overlijden van een zaakvoerder. Maar ouder worden we allemaal. Kruip je als oudere zaakvoerder van een HVAC-onderneming zelf nog dagelijks onder verwarmingsketels en krijg je iets aan je rug? Dan moet je natuurlijk niet verbaasd zijn.

Waarom je bedrijf verkopen? Naast het financiële aspect, denkt men ook aan de toekomst van het personeel (en bij uitbreiding ook de onderaannemers, leveranciers en klanten). Een goede deal uitwerken bij een bedrijfsovername is ook voor hen bijzonder belangrijk.

Extra ondersteuning van bijvoorbeeld een derde partij die mee in het aandeelhouderschap stapt, komt nu ook vaker voor. Zelfs als de volgende generatie al klaarstaat om het roer over te nemen. Om de samenwerking met zo’n derde partij optimaal te doen verlopen, moet zo’n proces uiteraard goed begeleid worden.

Externe hulp voor meer werkplezier

Denk jij zoals vele andere ondernemers soms ‘Ik wil niet stoppen, maar mag er toch wat druk van de ketel?’? Je bent vol enthousiasme begonnen als ondernemer, maar dat plezier en de efficiëntie krijgen soms een stevige deuk door de hoge constante werkdruk, stress, personeelstekort, ...

Je bedrijf verkopen om dan met je vingers te draaien? Dat is dan weer een brug te ver. Maar externe hulp zodat je kan herademen, dat is dikwijls wél welkom.

De oplossing? Je bedrijf verkopen aan een financiële investeerder of een grotere groep. Zij kopen het bedrijf en jij als ondernemer kan je voor een minderheid weer inkopen. Resultaat? Een stuk financiële zekerheid én de mogelijkheid om je te focussen op de zaken die je graag en goed doet. Natuurlijk is een goede ‘fit’ tussen verkoper en koper van groot belang voor een succesverhaal.

Het is wel duidelijk dat je te laat verkopen best vermijdt en op tijd nadenkt over de toekomst van je bedrijf. Wil jij ook een succesvol overnameverhaal? Schakel dan tijdig de experts van Dealmakers in en neem contact op via onderstaand formulier.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials