5 belangrijke aandachtspunten bij een waardering
Een onderneming is voor elke bedrijfsleider zijn ‘kind’ en hij wil dat deze aan de correcte waarde geschat wordt. Welke criteria spelen hierbij een rol? Waarderen is immers geen exacte wetenschap en er zijn diverse methodes. Insider Peter Vermeiren van bedrijfsadviseur Grant Thornton geeft aandachtspunten:
1. Aard van de onderneming
Is het een matuur bedrijf met stabiele omzet waarvoor vergelijkbare bedrijven bestaan? Of heeft men te maken met een groeibedrijf? Beide vereisen een compleet andere waarderingsmethode. Zo is een managementvennootschap met onroerende goederen op het actief anders te benaderen dan een sterk innovatieve en gefocuste onderneming.
2. Risicoprofiel
Wat zijn de factoren die een invloed hebben op de risicopremie? Hoe ziet het businessmodel eruit? Ook de mate van transparantie in het bedrijf, de onafhankelijkheid van de managers, eventuele meerjarenplannen, … bepalen het risicoprofiel.
3. Financiële structuur
Hoe zijn financieringen en investeringen boekhoudkundig geregeld? Voorbeeld: financiële leasing is een on-balance financieringsvorm, renting of operationele leasing is daarentegen off-balance.
4. Normalisaties
Normalisaties hebben betrekking op posten die een verschuiving van kosten of baten tussen de aandeelhouder privé en het bedrijf tot resultaat hebben. Daarbij kan gedacht worden aan een niet-marktconforme beloning van de eigenaar, voordelen alle aard, groepsverzekering, enzovoort. De normalisatie van deze kosten of baten houdt een benchmarking met andere bedrijven in.
5. Fiscale implicaties
Bij een waardering spelen een groot aantal fiscale regels. Het gaat dan om regels inzake inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, btw, enzovoort. En in welke mate zijn nieuwe regels inzake liquidatieboni en -reserves opgenomen in de waardering?
Multidisciplinaire aanpak
Peter Vermeiren: “Nog te weinig worden deze aandachtspunten voldoende meegenomen bij de waardering. Het bepalen van de juiste bedrijfswaarde is een complex gegeven en vereist een multidisciplinaire aanpak want vaak wordt ook de privé-situatie van de eigenaar hieraan gekoppeld. Het positief bijsturen van de waarde is dikwijls een werk van lange adem. Daarom dient vooraf een strategie te worden opgesteld om het schip de juiste richting uit te sturen.”