Een gedegen analyse is de basis van elke bedrijfsoverdracht

Wie zijn onderneming wil verkopen, wil er uiteraard de best mogelijke prijs voor krijgen. Maar hoe bepaal je die? Pas na een grondige analyse van je bedrijf en de markt kun je overgaan tot een correcte prijszetting en naar de onderhandelingstafel trekken. Maar hoe verloopt die analysefase? En waarom is ze nu zo belangrijk?

Verkennende analyse voor een verkoop van je onderneming

Anthony Hernaut (foto), manager bij Dealmakers, licht toe welke aspecten Dealmakers analyseert. “De essentie van de analysefase is dat wij klaar moeten zijn om onze klant op een realistische manier te helpen. Die fase begint nog vóór het eerste contact met een toekomstige klant. Voor we een kennismakingsgesprek hebben, willen we de klant reeds kennen, weten welke aandachtspunten en welke kandidaat-kopers er zijn en een beeld hebben van hoe de onderneming zich verhoudt ten opzichte van de meest directe concurrenten. Het helpt uiteraard dat we in de meeste sectoren of markten al deals hebben voltooid, dus we zijn standaard goed voorbereid.”

“We willen snel voeling krijgen met onze klant. In het begin van mijn carrière bij Dealmakers dacht ik dat het vooral om cijfers draaide, maar het gaat om meer. Ondernemers verkopen hun kind. Ze willen dat hun bedrijf in goede handen komt, omdat ze veel waarde hechten aan hun reputatie en hun personeel.”

Van waardering tot informatiememorandum

Eens een verkoper in zee gaat met Dealmakers, begint een uitgebreide analyse. “Daarbij horen een aantal deliverables”, legt Anthony uit. “We maken een substantiële waardering op volgens ons eigen waarderingsmodel. Als we voldoende informatie hebben, koppelen we onze waardering aan multiples. Je kunt je op basis van andere transacties in de sector snel rijk rekenen, maar wij willen de klant een realistische prijsvork voorstellen. We kijken ook naar alles wat niet in cijfers te vatten is: de bewegingen in de markt en de mogelijke groei van de sector, maar ook de inherente risico’s die aan het bedrijf vasthangen. Die belangrijke aspecten vind je niet in de cijfers van een onderneming. Dankzij onze tijdige en diepgaande analyses weten we meestal goed in te schatten wat de uiteindelijke prijsvork zal zijn.”

“Een volgende deliverable is het informatiememorandum. Dat is een voorstellingsdossier waarin alle aspecten van het bedrijf aan bod komen. We bespreken, naast de cijfers en de activiteiten, ook de relaties met leveranciers en klanten en het eventuele vastgoed in de vennootschap. Op basis van die studie maken we eveneens een anoniem profiel van het bedrijf. Dat sturen we samen met een geheimhoudingsverklaring naar potentiële kopers. Als ze interesse tonen en geheimhouding garanderen, krijgen ze het informatiememorandum toegestuurd. Kandidaat-kopers krijgen de gelegenheid om bijkomende vragen te stellen. Als hun interesse gegrond is, volgt er redelijk snel een kennismakingsgesprek.”

“Ook de lijst met kandidaat-kopers is een deliverable. We hebben een uitgebreide database met privé-kopers, zoals privé-investeerders, (seriële) ondernemers, starters en bedrijven die al actief zijn in de sector. Daarnaast hebben we contacten met institutionele kopers en investeerders, zoals participatiemaatschappijen en verschaffers van risicokapitaal. We stellen ook spelers uit de markt van de klant voor, zoals concurrenten, leveranciers en klanten. Die longlist leggen we voor aan onze klant, die vervolgens beslist welke partijen aangesproken of geschrapt mogen worden.”

Uitgebreide analyse zorgt voor de beste verkoopprijs

“In een deal is de prijs van cruciaal belang, al is het niet de enige factor die meespeelt. Dankzij onze analyse komen we de belangrijkste cijfers te weten, maar leren we ook hoe de onderneming in de markt staat en wat mogelijke problemen zijn. Door het bedrijf van binnen en van buiten te leren kennen, staan we onze klanten optimaal bij tijdens de onderhandelingen”, besluit Anthony.

Wil je jouw bedrijf overdragen? Wat je motivatie en je toekomstplannen ook zijn, Dealmakers zorgt ervoor dat je de juiste prijs krijgt voor je onderneming en dat de verkoop voor jou zorgeloos verloopt.

Meer weten? Vul meteen het formulier hieronder in!

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials