Hoe maak je van de verkoop of overname van een onderneming een succes?

Iemand die zijn of haar bedrijf verkoopt, wil uiteraard de best mogelijke deal sluiten. Dat geldt ook voor een koper. Maar wat bepaalt of een verkoop of acquisitie van een onderneming succesvol is? Wat zijn de belangrijkste succesfactoren? ­Er blijken opvallende analogieën te zijn tussen beide zijden van de onderhandelingstafel.

Tot die conclusie kwam Wouter Billen (foto) nadat hij aan de slag ging als partner bij Dealmakers. “Ik ben 14 jaar actief geweest in de banksector als relatiebeheerder en business manager ondernemen. In die hoedanigheid merkte ik dat voor een koper een goede voorbereiding, een gedegen plan van aanpak en een uitgekiend businessplan het verschil maken bij een acquisitie. Toen ik recent bij Dealmakers aan de slag ging, ervaarde ik dat dit evenzeer geldt voor verkopers. Ook bij een verkoop leidt een goede en weldoordachte aanpak – gecombineerd met ervaring, kennis en inzichten – tot succes.”

Geslaagde verkoop van je bedrijf dankzij bewezen methode

Maar waar vind je als verkoper een partner die je helpt om aan die voorwaarden te voldoen? De experts van Dealmakers zorgen ervoor dat je bedrijfsoverdracht een succes wordt. Ze hanteren een vaste methodologie die haar waarde bewezen heeft, maar uiteraard steeds op maat van het bedrijf in kwestie wordt uitgewerkt. “Die structuur zorgt voor een goede aanpak van de overdracht”, begint Wouter. “In de eerste fase maken we een scherpe analyse van je onderneming, om zo een goed voorstellingsdossier en een correcte waardebepaling op te stellen. Op basis van die analysefase bepalen we wie potentiële kopers zijn en hoe we ons in de markt moeten begeven. Deze stap is dus de basis van een goed voorbereide en weldoordachte strategie. Daarna volgen de contactfase met potentiële kopers, de onderhandelingsfase en de realisatiefase.”

Wouter zag in die Dealmakers-methodologie grote parallellen met zijn ervaringen in de bankwereld. “Of je nu je bedrijf verkoopt of als koper financiering zoekt bij de bank: je moet inzicht in de sector hebben en een overtuigend businessplan kunnen voorleggen. Om succes te hebben, heb je nood aan iemand met knowhow, visie en een kritische blik. Een partner die de dingen gestructureerd aanpakt.”

Denken als een ondernemer

Wouter wijst tot slot op een ander sterk punt van de specialisten van Dealmakers: “We denken en werken als ondernemers en zijn sterk lokaal aanwezig. Met onze knowhow, gedrevenheid, betrokkenheid en positief kritische geest willen we het verschil maken. Dat zijn typische kenmerken van een ondernemer, maar het maakt ons als Dealmakers ook tot een sterke speler in de overnamesector. Daarnaast werken we steeds in nauw overleg met de klant, want we hebben oog voor discretie en de gevoeligheden bij overnames.”

Van de verkoop van je bedrijf een succes maken? Laat je bijstaan door de experts van Dealmakers! Stel hen rechtstreeks je vraag via het formulier hieronder.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials