Jo Goossens en Eddy Verbrugge over Midcap Alliance

Overnamemarkt: elk land zijn eigen cultuur

Overname & Overdracht

“Kennis buitenlandse M&A-gewoonten onontbeerlijk”

Praten we in België over een bedrijf dat een waarde heeft van zo’n 25 miljoen euro, dan catalogeren we dat onder een mid market onderneming. In de Verenigde Staten wordt dit weggezet als een microbedrijf. Bij transacties in de Amerikaanse midmarket gaan er al snel bedragen gepaard tussen de 500 miljoen en de 2 miljard dollar. Naast economische verschillen zijn er ook nog eens de culturele gebruiken die je best onder de knie hebt wanneer je actief bent op de internationale overnamemarkt. Eddy Verbrugge en Jo Goossens, respectievelijk managing partner en partner van SDM Valorum kunnen erover meespreken. SDM Valorum is stichtend lid van het internationale Corporate Finance netwerk MidCap Alliance.

MidCap Alliance heeft leden in twaalf landen, samen goed voor meer dan 200 M&A experts.

Eddy Verbrugge: “We stonden mee aan de wieg van MidCap Alliance omdat we de klanten en bedrijven die we in mandaat nemen ook een internationaal podium wilden geven. Daarvoor is een netwerk nodig dat echt operationeel is. Ik denk dat ik mag zeggen dat we daar met MidCap Alliance zeker in slagen. We zijn er intensief mee bezig. Wekelijks gaan 1 tot 2 calls door met alle leden, waarbij we de opportuniteiten, interne organisatiepunten, marketing,… overlopen. Minimaal twee keer per jaar zien we elkaar ook fysisch. Onlangs was er een samenkomst in Madrid. Onze volgende bijeenkomst zal in Kopenhagen plaatsvinden.”

Volgens Eddy Verbrugge en Jo Goossens mag zulk internationaal netwerk niet te groot zijn, wil het efficiënt blijven.

Nauwe contacten onderhouden

Jo Goossens: “Met een groot aantal leden kan je onmogelijk met iedereen nauwe contacten onderhouden. We willen elkaar ook echt kunnen vertrouwen en het is ook belangrijk dat iedereen volgens dezelfde standaarden werkt. We weten dat de informatie die uitgewisseld wordt, betrouwbaar is. In onze business wordt al snel geroepen van ‘ik weet wie’, of ‘ik heb een bedrijf dat’, maar een echt mandaat hebben, is geheel iets anders. Zegt iemand van onze leden ‘ik heb een mandaat’ of ‘ik heb een persoonlijke relatie’, dan weten we dat we zoals dat heet ‘one call away’ zijn.”

Economische, maar ook culturele verschillen op de overnamemarkt

Een internationaal netwerk is ook belangrijk om kennis te vergaren over de culturele verschillen in het zakendoen.

Jo Goossens: “Zelfs binnen eenzelfde land kunnen de verschillen groot zijn. In Noord-Duitsland benader je je zakenpartners heel anders dan in Zuid-Duitsland en ook Oost- en West-Duitsland zijn op dat vlak verschillend. In Frankrijk bijvoorbeeld is de overnamemarkt vooral gedreven door grotere private equity huizen. Daar zie je meer transacties waar grote Private Equity fondsen betrokken bij zijn, en transacties met zogenaamde secondary buy outs, waarbij een bedrijf dat al in handen was van Private Equity aan een ander fonds verkocht wordt. In ons land zijn deze grotere Private Equity fondsen minder actief. De relatief kleine Belgische bedrijven zijn door de schaalgrootte minder interessant voor hen. Zulke partijen kijken vooral naar management structuur, omvang, buy and build mogelijkheden. Anderzijds kent België zeer veel ondernemende families die rechtstreeks of via zogenaamde family offices in kmo’s investeren. ”

Daarnaast zijn er ook verschillen in gebruiken.

Eddy Verbrugge: “Je verzamelt door de jaren heen op dat vlak een persoonlijke bagage, maar je partners kunnen je ook een stuk kennis bijbrengen. Zo ben ik vaak in het Verre Oosten geweest. Je moet je ervan bewust zijn dat er verschillen zijn tussen Japan, China, Korea,… In Japan kan je bijvoorbeeld niet zomaar je eigen mening poneren. Je moet de tijd nemen om respect op te bouwen, door goed te luisteren en respect te hebben voor de hiërarchie en de machtsverhoudingen. Een begroeting gebeurt niet met een handdruk, maar met een buiging. Een lichte buiging, een diepe buiging, het heeft allemaal zijn betekenis. Een visitekaartje afgeven, dat doe je met twee handen en je gebruikt ook beide handen om een kaartje te accepteren. Let erop dat je nooit op een visitekaartje schrijft en zorg er ook voor dat je er geen hoekje van omplooit. Respectvol zijn heet zoiets…”

Schoolvoorbeeld: de overname van Zetes

Een schoolvoorbeeld van een Midcap Alliance transactie was de overname door Panasonic in 2016 van het Belgische Zetes, bedrijf actief in personen- en goederenidentificatie.  

Eddy Verbrugge: “We hebben Zetes toen in opdracht van het hoofdkwartier van Panasonic van de Brusselse beurs gehaald, in samenwerking met onze Engelse collega’s. Het ging om een typische MidCap-transactie. De Engelse collega’s hadden de oorspronkelijke contacten in Japan. Wij hadden de contacten met de Belgische target Zetes. Er was voor deze transactie veel kennis nodig van de Belgische wetgeving en gebruiken, en de toegang tot de lokale aandeelhouders en het management. Dat hebben wij aangedragen, onze Engelse collega’s het netwerk richting Japan en de knowhow van grote transacties met beursgenoteerde bedrijven.”

190034_MSCF_ad-digital_v5.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials