Overnames na corona onder de loep

Het coronavirus zorgde voor een economische schokgolf, zoveel is duidelijk. Ook de wereld van de bedrijfsovernames voelt de impact. Het professionele overnameadviesbureau Dealmakers volgde deze ontwikkelingen op de voet en biedt hierop een uniek perspectief. Vanuit hun gespecialiseerde achtergrond in zowel het praktische ondernemersleven als in een wereld waarin financieel-economische data wordt verzameld en kennis wordt vergaard, delen ze hun waarnemingen rond overnames in en na coronatijd.

Overname kmo: minder conjunctuur- maar toch wel trendgevoelig

Het is een algemeen gegeven dat de aan- of verkoop van een kmo meestal het gevolg is van een persoonlijke beslissing en de familiale situatie van de bedrijfsleider. Net daarom is het aantal overnames van kmo’s minder conjunctuurgevoelig dan die van grotere bedrijven.    

De rente zal nog lange tijd laag blijven door de hoge hoeveelheid geld dat in omloop is en wordt bijgecreëerd door de centrale banken. Daarom zoeken private investeerders op zoek naar hogere rendementen tegenwoordig hun heil in aandelen. Deze private equity-spelers beschikken over een grote hoeveelheid niet-geïnvesteerd kapitaal (oftewel ‘dry powder’) en dit maakt de concurrentie voor overnames alleen maar groter. De focus komt dan vooral te liggen op reële waardecreatie. En wat in dat opzicht dan weer wel is overgewaaid naar de kmo’s is de recente trend ‘buy-and-build’. Startpunt is de overname van een sterk bedrijf gevolgd door de overname van kleinere sectorgenoten.

Toch meer bedrijfsovernames in diverse sectoren mogelijk door de coronacrisis

Toxische bankproducten die de banksector en de financiële vermogens aantastten leidde tot de financiële crisis van 2008. Een andere risicoperceptie en verstrengd toezicht op de banken waren het resultaat. Het was vooral de financierbaarheid van transacties die door deze crisis beïnvloed werd. De huidige coronacrisis daarentegen raakt de reële economie. Het kortetermijneffect van de lockdown is nu duidelijk zichtbaar. Naar de totale impact op lange termijn hebben we momenteel nog het raden.

De verschillen tussen de sectoren zijn enorm. Het spreekt voor zich dat de reisindustrie en de sector van events en hospitality het zwaarst getroffen werden. Het zal een hele tijd duren voor die sectoren er weer bovenop komen en er zullen helaas ook een heel aantal bedrijven het niet halen. 

Als we kijken naar alles wat met ‘tele-’ te maken heeft (televerkoop, -conferencing, maar ook IT), dan zien we in deze sector net een groei. In zowel deze florerende als de noodlijdende sectoren kan schaalvergroting in de vorm van overnames het resultaat zijn. Aan bedrijven die in de industriële puzzel passen zal een hoog prijskaartje vasthangen. Andere bedrijven zullen met minder tevreden moeten zijn. 

Maar ook binnen één sector zijn er grote verschillen te zien. Lever je als voedingsbedrijf aan de horeca? Dan zag je tijdens deze crisis de vraag natuurlijk volledig opdrogen. Is retail je voornaamste afzetmarkt, dan zag je je omzet met een kwart of zelfs meer stijgen.

De coronacrisis heeft duidelijk een grote maar ook heel diverse impact. Wil je meer horen over een overname in deze coronatijden van de experten ter zake? Neem dan contact op via onderstaand formulier.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials