Pieter Janssens, managing director van Intracto: 'Bij elke overname leren we weer iets nieuws'

Overname & Overdracht

Begin september kondigde het agentschap Intracto aan dat de overname van Snackbytes een feit was. Dit Antwerpse bureau, waarvan Steven Van Belleghem en Peter Hinssen mede-oprichters zijn, maakt content voor social media en andere digitale platformen. Ideaal moment om met Pieter Janssens, overnemer en managing director van Intracto, een gesprek aan te gaan over hoe een overname bij hen in de praktijk verloopt.

12 overnames gespreid over 13 jaar

“We hebben altijd de ambitie gehad om organisch en strategisch te groeien. Sinds 2005 hebben we een twaalftal overnames gedaan. Bij elke overname leren we weer iets nieuws, waardoor we professioneler en geroutineerder worden. Qua aanpak en proces is er helemaal geen vergelijking tussen onze eerste overname -die bij manier van spreken met een handdruk op café werd bezegeld- en onze recente overname van Snackbytes”, wil Pieter Janssens eerst duidelijk stellen.

Met de overname van Snackbytes telt de groep bedrijven rond Intracto nu zo’n 200 collega’s die een totaalpakket kunnen voorstellen: van strategie over creatief werk naar marketing en technologie. Na Herentals en Den Bosch (NL) heeft Intracto voortaan een derde vestiging in Antwerpen. Samen bedienen ze meer dan 500 klanten, waaronder Canon, Quick-Step, Brussels Airport, Essent en Michelin. De groepsomzet voor 2018 wordt geraamd op 25 miljoen euro, daar waar die in 2017 nog afklokte op 20 miljoen. Snackbytes blijft in Antwerpen onder eigen naam verder werken.

Een overnamestrategie is een constante leerschool

Pieter Janssens (PJ): “Gezien ons strategisch trackrecord staan we bij veel adviseurs gekend als een partij die interesse heeft in goede overnamedossiers. Sam Berteloot, CEO van Snackbytes, voelde aan dat Snackbytes zijn groei beter kon verderzetten onder een grotere noemer en had dit aan bemiddelaar Forsite te kennen gegeven. En dan kijkt zo’n adviseur in de sector welke partijen zouden matchen en sprak ons aan.”

Tijdens een aftastend kennismakingsgesprek leren beide partijen elkaar kennen en kijken ze of er voldoende raakvlakken zijn. Voorafgaand aan dat gesprek had Intracto een prescreening van Snackbytes gedaan om na te gaan of het een goede partij zou zijn.

“Belangrijke vraag is: kunnen we samen ondernemen? Pas in een tweede fase wordt een NDA ondertekend en kunnen cijfers en gevoelige informatie gedeeld en beoordeeld worden. Hiervoor schakelen wij, afhankelijk van dossier tot dossier, externe partijen in. Op gebied van contracting werken we bijvoorbeeld vaak samen met Argo Law”, verklaart Pieter Janssens.

Een overname moet fair zijn

Over de overnamesom wil Pieter Janssens niet veel kwijt. “Die moet vooral fair zijn en zowel aan overnemer als overlater het gevoel geven een goede zaak te doen. De financiering ervan combineren we door enerzijds eigen middelen in te zetten en anderzijds te vertrouwen op bancaire kredieten. Dankzij actief contact met onze bankrelaties en regelmatige spontane updates over onze evoluties, ondervinden we erg weinig problemen om correcte voorwaarden te bekomen. We zitten in een sector die volop aan het consolideren is en willen hier verder een belangrijke rol in spelen. Stilzitten is er dus zeker niet bij...”

Groei moet er zijn

PJ: “Wij kijken vooral naar bedrijven met een complementaire digitale dienstverlening aan de onze. Een heel belangrijk criterium is: zit er groei in of gaat het bedrijf eerder bergaf… Groeibedrijven met een vlekkeloze reputatie trekken onze aandacht, want Intracto werkt steeds aan zijn goede naam.” 

KMOinsider: Hoe ga je te werk voor die pre-screening?

PJ: “Op diverse manieren. We checken online reviews, Googlerecensies en de Facebookpagina’s van werknemers van het over te nemen bedrijf. We informeren ons over het eventuele klantenverloop. Kortom, we gaan na of het over te nemen bedrijf qua normen en waarden op dezelfde golflengte zit als Intracto. Als je merkt dat dat bedrijf niet groeit, is dit een voorbode van stagnatie. Dat betekent niet per se dat we dan het gesprek niet aangaan, maar het is voor ons wel een knipperlicht. Als je in een groeimarkt als de onze niet groeit, ga je immers per definitie achteruit”.

Bij een overname komt er veel kijken

Als het kennismakingsgesprek een klik geeft, dan begint het echte werk en wordt een due diligence uitgevoerd op o.a. financieel, fiscaal en juridisch gebied. Financiële rekeningen, contracten met klanten en leveranciers, contracten met het personeel en het management, ‘hangende zaken’ die impact kunnen hebben op de waardering of het risico, enzomeer worden grondig gescreend.

PJ: “Met de overnames die we realiseerden, is Intracto zodanig geëvolueerd dat wij een in company deal team (DT) en integratie team (IT) hebben. Ons DT is organisch gegroeid en bestaat uit drie personen, twee interne mensen en mezelf,  uiteraard aangevuld met externe adviseurs. Deze collega’s helpen al jaren meebouwen aan onze groei en kennen hun vakgebied door en door. Bovendien zijn we heel kritisch. En we weten hoe we de bankwereld moeten overtuigen. Voor ‘kleinere’ dossiers – ca 2 miljoen euro overnamewaarde – gaat het DT autonoom zijn gang op gebied van due diligence en wordt enkel de contractingfase uitbesteed. Voor grotere dossiers doen we een beroep op adviseurs als EY. Al bij al zijn de leden van het DT meer dan 50% van hun tijd bezig met onderzoek rond mogelijke overnames.”

Van zodra de overname een feit is, wordt het DT uitgebreid met twee collega’s. Dan is het aan dit integratieteam (IT) om van de inbedding een succes te maken.

PJ: “Je kan een integratie op twee manieren aanpakken. Ofwel neem je een bedrijf over, vervang je het logo en blijven het intern aparte werelden. Ofwel, en zo doen wij het, behoud je merknaam en logo, en je stroomlijnt de processen. Als je op operationele integratie focust, kom je tot synergieën en kan je sneller gaan. Ik geef een voorbeeld: wij hebben 50 firmawagens en met de overname krijgen we er 30 bij. Intracto kan met die 80 bedrijfswagens meer gewicht in de schaal leggen en een beter fleetmanagement voeren.”

Een integratieproces verlooopt telkens anders en hangt af van de grootte en de historiek van de overgenomen onderneming. De integratie van het Nederlandse ‘Have a Nice Day’ in Intracto duurde zes maanden, van bij de ondertekening van de overnameovereenkomst tot de 100% integratie. Voor een pure softwarematige integratie rekent Intracto maximum drie maanden.

Van verandering maken wij een constante

KMOinsider: Op personeelsvlak kan een overname gevoelige materie zijn. In een overnameovereenkomst is soms voorzien welke exitprocedure bespreekbaar kan gemaakt worden wanneer personeel van het overgenomen bedrijf de overstap niet wil maken of ingeval van langdurig zieken. Hoe ziet Intracto dat?

PJ: “Bij onze business komen minder arbeidsrechtelijke issues en sociale onrust kijken. Intracto en Snackbytes hebben allebei jonge, dynamische teams. Verandering is inherent aan onze bedrijfscultuur. Wij maken van verandering een constante. Dat uit zich in diverse aspecten, los van overnames. Zo hertekenen we ongeveer drie à vier keer per jaar onze totale kantooroppervlakte. Iedereen komt dan ergens anders te zitten. Ook de 15 collega’s die we in de voorbije zomermaanden aanwierven, weten vanaf dag 1 dat Intracto een heel veranderend bedrijf is. Als je hier aan de slag gaat, zit je maximaal 6 maanden op dezelfde werkplek. Alles is hier bijna continu in beweging. Onze klanten hebben ook steeds veranderende verwachtingen en daarom moeten onze mensen met verandering kunnen omgaan.”

De nieuwe structuur

KMOinsider: Snackbytes blijft onder eigen naam verderwerken?

“Als we een bedrijf overnemen met complementaire dienstverlening, zoals Snackbytes, behoudt dit in de meeste gevallen zijn merknaam. Gaandeweg ontdekken we of die identiteit voldoende tractie in de markt heeft. Maar het kan ook anders. In Nederland namen we eind 2017 een bedrijf over met een gelijkaardige dienstverlening als Intracto. In dat geval kan het zijn dat we die merknaam op termijn in vraag stellen. Eigenlijk bekijken we een merknaam heel rationeel en in de tijd. Mosquito, Have a Nice Day, en nog zo’n paar merken die intussen tot de Intractogroep behoren, bestaan nog steeds”, verduidelijkt Pieter Janssens.

KMOinsider: Op een schip kan maar één kapitein zijn…Jij bent stichter/CEO van Intracto en Sam Berteloot is CEO van Snackbytes. Wat verandert er op leidinggevend vlak?

PJ: “Als het over risico gaat, ben ik eindverantwoordelijke voor de Intractogroep in België en Nederland. Sam heeft alle vrijheid om dagelijkse operationele beslissingen te nemen. We gaan frequent na: wat leeft er bij jullie, wat staat er op jouw planning, enz. Het is zeker niet de bedoeling dat het ondernemerschap van Sam door de overname wordt beknot. Integendeel! Door bedrijven toe te voegen aan onze groep willen we het ondernemerschap teruggeven. Sam kan blijven ondernemen en de business ontwikkelen. Operationele zaken zoals HR, financiën, boekhouding, enz worden centraal opgevangen, precies om Sam het leven aangenamer te maken.

Hoewel er in theorie slechts twee bestuurders zijn, Tom Van Mierlo en ik, heeft Intracto een organisatiecultuur en -structuur uitgebouwd waarbij belissingen door heel wat collega’s genomen kunnen worden. In constant groeiende context heb je namelijk niet graag dat beslissingen alleen door een RvB genomen worden. Dat beperkt enerzijds heel wat ondernemerschap bij iedereen en zorgt anderzijds voor een remming in de groei.”

190034_MSCF_ad-digital_v5.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials