Tom Arts © Morrec

Succes Koffie: gebrand voor ambitie

Overname & Overdracht

Precies drie jaar geleden nam Tom Arts, managing director van Succes Koffie uit Schelle, samen met drie medevennoten de koffiebranderij over.

Een iconisch bedrijf

Succes Koffie is een iconisch bedrijf dat in 1880 ontstond. Gerardus Franciscus van Reeth en Joanna Julia Verelst startten toen een buurtwinkel met koloniale waren en daaraan gekoppeld ‘De Groote Nielsche Koffiebranderij’. In 1921 veranderde de naam in ‘Stoomkoffiebranderij De Rupel’. Na WO II duikt in 1946 voor de eerste keer de naam ‘Van Reeth’s Succes Koffie’ op. En het logo met het meisje met het dampend kopje koffie wordt geïntroduceerd. In de jaren erna zal het koffiemeisje nog meerdere keren van gedaante veranderen, maar ze blijft doorheen elke incarnatie het iconische symbool voor Succes Koffie.

Een succesvolle MBI

In maart 2016 kwam Succes Koffie in handen van vier nieuwe aandeelhouders omdat de derde generatie van de toenmalige eigenaars geen opvolgers hadden.

Tom Arts, managing director: “Ik ben handelsingenieur en werkte als marketing & sales bij Microsoft België. Na een goede zeven jaar begon bij mij het ondernemerschap te kriebelen. Met mijn mentor-coach Tom Hendrickx van o.a. Capforce, een doorwinterde ondernemer en investeerder, waren we samen op zoek naar een tof en uitdagend bedrijf.”

Capforce zoekt over te nemen KMO’s, koppelt die aan de geschikte ondernemer-manager die verder begeleid wordt in de uitbouw van het bedrijf. Om die bedrijven te vinden maakt Capforce gebruik van het eigen netwerk en dat van overnamebemiddelaars.

“Zo zijn we bij Succes Koffie gekomen. Samen met nog twee andere investeerders deden Tom Hendrickx en ik een succesvolle Management Buy-In transactie. Met ons vieren brengen we de nodige competenties en ervaring mee. Twaalf keer per jaar komt de vierkoppige Raad van Bestuur samen. Het partnership met mede-investeerders heeft ervoor gezorgd dat de leercurve ambitieus en haalbaar is en we het familiaal karakter van Succes Koffie verder uitbouwen op de juiste fundamenten”, gaat Tom Arts verder. 

Een boontje voor koffie

Toeval bestaat niet. Tom Arts is de kleinzoon van koffiebrander Bob Van Schil die bijna dertig jaar geleden zijn Koffie Bridge verkocht aan Pelican Rouge. “Toen ik de eerste keer Succes Koffie bezocht, wist ik dat dit de juiste keuze was. Als kind luisterde ik naar de ‘koffieverhalen’ van mijn grootvader die nu 88 is. Koffie is ook mijn passie.”

Van Genk tot Gent

In Vlaanderen is Succes Koffie goed vertegenwoordigd. Ook in Wallonië en Nederland is het bedrijf actief.

“De horecamarkt, goed voor 74% van onze omzet (4,4 mio EUR omzet in 2018), is voor ons heel belangrijk. Maar we willen meer terrein winnen op de bedrijvenmarkt die nu 15% uitmaakt van onze omzet. Bedrijven met 20 tot 1000 werknemers vallen binnen onze scoop. We zijn het sterkst vertegenwoordigd bij bedrijven met 40 à 50 werknemers”, licht Tom Arts toe.

Koffie is beleving

Tom Arts wil de dienstverlening zo laagdrempelig mogelijk maken door een totaalpakket aan te bieden.

Naast kwaliteitsvolle koffie levert Succes Koffie accessoires zoals koffiefilters, kopjes, lepeltjes, roerstokjes,… en melk, suiker, koekjes, chocolaatjes voor bij de koffie.

“Succes Koffie is eveneens partner van Pure Leaf tea (Unilever). Op die manier kunnen we onze horeca- en bedrijfsklanten een totaalpakket aanbieden. Daarnaast verhuren en verkopen wij professionele koffiemachines voor horeca en bedrijven. A-merken zoals Cimbali, Rancilio, Schaerer, Jura, enz. Onze onderhoudsservice en team ontzorgt de klant: als de koffiemachine niet werkt, als de koffie op is, enz. kan hij 7/7 terecht bij Succes Koffie”, zegt Tom enthousiast.

Horecaklanten krijgen advies over de samenstelling van hun koffiekaart en kunnen baristaworkshops volgen om het perfecte kopje koffie te bereiden en te schenken.

We zijn ondernemers en richten ons tot ondernemers

Succes Koffie is actief op social mediakanalen. In de videofilmpjes SuccesStories geven bedrijfsleiders tips aan collega-ondernemers over ‘Succesvol zijn’ en lichten ze toe waarom ze met Succes Koffie werken. #gebrandvoorambitie

190034_MSCF_ad-digital_v5.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials