Vijf adviezen voor een geslaagde franchising
Franchisenemers zijn zelfstandige ondernemers die investeren in de oprichting en de uitbating van een eigen zaak, weliswaar onder een bestaande merknaam.
Franchisenemers nemen dus geen zaak over
Franchisenemers hebben wel een zekere vrijheid, maar zijn contractueel gebonden aan de franchisegever. De franchisenemer kan zich focussen op zijn hoofdtaak: het commercieel beleid en het management van zijn klanten en team.
- Er moet een match zijn tussen de franchisenemer en de franchisegever
Vaak vinden ze elkaar door bemiddeling, via franchisebeurzen. In de verkenningsfase verneemt de franchisenemer welke ondersteuning (informatica, marketing en communicatie, boekhouding, enz) hij mag verwachten van de franchisegever. - Locatie
Als beide partijen elkaar ‘gevonden’ hebben, wordt de samenwerking gestart en kan er een locatie in de regio van de franchisenemer gezocht worden. De franchisegever moet hierover zijn goedkeuring geven. - Personeelswerving
De franchisenemer zal een team managen, maar heeft niet altijd HR-ervaring. De franchisegever kan hem begeleiden in de zoektocht naar geschikt personeel, maar de aan te werven medewerkers vallen onder de professionele verantwoordelijkheid van de franchisenemer. - Opleiding van medewerkers
De nieuwe medewerkers krijgen een opleiding. De franchisegever heeft er alle belang bij de franchisenemer en zijn team op te leiden in de normen, waarden, do’s & don’ts van de merknaam.
De franchisegever begeleidt de franchisenemer voor, tijdens en na de opening
Voor de opening: opvolging op vastgoed vlak voor de aanpassingen van het gekozen pand. De franchisenemer moet de franchisegever informeren over problemen die zich voordoen met de oplevering van het pand.
Bij de opening: om de communicatie rond de opening in goede banen te leiden kan de franchisenemer een beroep doen op de expertise van de franchisegever. Het komt erop aan de nieuwe zaak bij de potentiële klanten en lokale media, influencers en bloggers bekend te maken.
Na de opening: de ondersteunende diensten van de franchisegever zoals marketing, logistiek en aankoop, moeten ervoor zorgen dat de franchisenemer in optimale omstandigheden kan functioneren. Alleen op die manier kan hij toegevoegde waarde leveren aan het product, in zijn zaak investeren en zijn klanten tevreden houden.