Verbeter uw klantenrelatie, begin bij de software

Finance

Uw marges verhogen door slimme ingrepen is één manier om de concurrentie de loef af te steken. Maar minstens even belangrijk is een optimale relatie met uw klant.

1. Maak het verschil met de juiste offerte

Met een te hoge offerte maakt u de baan vrij voor de concurrentie, een te lage offerte is een slecht begin van een duurzame samenwerking. Met een scherp maar langdurig leefbaar tarief legt u de basis voor een gezonde relatie. Maar dit vergt een perfect zicht op de kosten die met de dienstverlening voor deze klant gepaard gaan.

2. Vermijd verrassingen

Als u alle bedrijfsgegevens en -processen beheert in één centraal systeem dat u altijd en overal kunt raadplegen, voorkomt u dat u voor onaangename verrassingen komt te staan. De kans op onvoldoende voorraad en vertragingen in levering zijn maar enkele voorbeelden. Als u de klant tijdig op de hoogte brengt, kan die zijn voorzorgen nemen.

3. Ken uw klant

Om het verschil te kunnen maken, moet u ook uw klant door en door kennen. De historiek van transacties, de uitstaande betalingen, leveringen en offertes, gespreksverslagen, … Al deze ele-menten dragen bij tot een correct en volledig zicht op de klant.

4. Werk samen om uw positie in de keten te verstevigen

Om voor de andere schakels in de waardeketen een meerwaarde te betekenen, kunt u best zo veel mogelijk informatie delen. Realtime inzicht in uw voorraadniveau, productprijzen en levertijden, kan klanten overtuigen om met u in zee te gaan. En leveranciers werken meestal liever samen met iemand die bijvoorbeeld het EDI-(Electronic Data Interchange)-protocol ondersteunt.

5. Kies de juiste klanten

Als u weet welke klanten de meeste winst opleveren en wie de beste upsell-kansen biedt, weet u meteen aan wie u het meeste tijd mag en kan besteden. Net de meest winstgevende klanten zorgen voor de ruimte die u nodig hebt om voor hen het verschil te maken.

 

Bij al deze aspecten kan de juiste software het verschil maken tussen slagen en falen.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials