Digitalisering van verzekeringen?

Digitaal nóg meer het nieuwe normaal: wat met je verzekeringen?

Door de coronacrisis en de lockdown kreeg het digitale thuiswerken en vergaderen een extra boost, ook bij kleinere bedrijven. Digitalisatie brengt een aantal aandachtspunten met zich mee op vlak van aankoop van hardware en software, veiligheid, opleiding en … verzekeringen. Verzekeringsexpert DVV Verzekeringen licht ze voor jou toe.

Digitaal is het nieuwe normaal. De laatste jaren – met de opkomst van e-commerce, sociale media, blockchain en het internet of things – is onze maatschappij pijlsnel aan het digitaliseren. Welke impact heeft de digitalisering op de verzekeringen van een kmo? Wat als je start met een webshop? Ben je verzekerd tegen hacking?

Lockdown geen eindpunt voor nieuwe digitale trend

Door de lockdown kreeg de digitalisatie van heel wat ondernemingen een stevige duw in de rug. Heel wat e-commerce bedrijven zien hun verkopen door het dak gaan. Heel wat non-believers – handelaars die hun zakencijfer willen redden en bezorgde consumenten - hebben zich dan weer pijlsnel tot het e-commerce verhaal bekeerd. Voor klassieke bedrijven bleken Microsoft Teams, Zoom en Google Meet – naast de klassieke telefonie - de enige manier om met klanten en leveranciers in contact te blijven. Ook het (verplichte) thuiswerk waar mogelijk zorgde voor het doorbreken van heel wat taboes.  

Experten verwachten dat deze digitale versnelling niet zal wegebben wanneer de lockdown afgebouwd wordt. Het koopgedrag van de Belgen – die het gemak van online aankopen nog moesten ontdekken – is mogelijk blijvend veranderd. Handelaars hebben een nieuw kanaal gevonden dat extra omzet kan genereren.  En de efficiëntie van online vergaderen, klantenbezoeken en thuiswerken zal bedrijven – groot en klein – niet ontgaan zijn.

Wat met verzekeringen voor kmo’s?

Een nieuwe (digitale) manier van werken breng ook nieuwe risico’s met zich mee. Dat heeft ook concrete gevolgen voor de verzekeringen:

  • Binnen de arbeidsongevallenverzekering is structureel of occasioneel telewerk verzekerd, maar je meldt dit best ook aan je verzekeraar zodat deze weet dat er telewerk mogelijk is in je onderneming. Bovendien is het raadzaam om dit telewerk te formaliseren via een overeenkomst of nota zodat de regels (plaats, uren …) duidelijk zijn voor iedereen die aan telewerk doet.
  • Gestart met een e-commerce? Als je zelf voor de leveringen zorgt, is het sterk aan te raden de leveringsdienst op te nemen binnen je BA Onderneming. Een ongeval is snel gebeurd.
  • Digitalisatie verhoogt ook het risico op hacking: thuisnetwerken zijn een stuk minder beveiligd dan bedrijfsnetwerken en soms wordt ook op andere toestellen gewerkt. Ook hier kun je je tegen verzekeren met bv. de verzekering Digi Cover van DVV. Een hacking brengt immers significante kosten met zich mee: naast herstelkosten en een negatieve impact op je reputatie ligt je bedrijf x aantal uren of dagen stil met alle gevolgen vandien.

Vragen over wat digitalisatie concreet betekent voor je bedrijf op vlak van verzekeringen? De DVV-consulenten zijn er voor jou als kmo-zaakvoerder. Vul onderstaand formulier in en ze nemen zonder fout contact met je op.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en DVV Verzekeringen

Meer weten?

Dvv verzekeringen logo

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • DVV Verzekeringen

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials