banner-horitzontal.jpg

Wanneer je bedrijf verkopen? Stel jezelf zeker deze vragen

Overweeg je om je bedrijf te verkopen? Dan hou je best rekening met een aantal zaken. Stel jezelf enkele vragen om hét verkoopmoment te bepalen.

The bigger picture: wat zijn de macro-economische omstandigheden?

Jouw bedrijf maakt onderdeel uit van een bepaalde sector. En alle sectoren werken in een globale economische situatie. Wil je je bedrijf verkopen? Dan hou je die macro-economische omstandigheden best in het oog. Maar zeker als kmo moet je erop letten dat je die omstandigheden ook niet gaat overschatten.

Je neemt beter de evoluties in je sector onder de loep dan je blind te staren op die globale economie. Want sectorevoluties wegen meestal zwaarder door. Terwijl de ene sector het erg zwaar te verduren krijgt, zal de andere sector net boomen. En net in die bloeiende sectoren zal je dan meer bedrijfsovernames zien gebeuren.

Die bedrijfsovernames financieren? Dat is ook geen struikelblok want geld is er genoeg. Financiers genieten nog altijd van lage rentes en zoeken de beste opties om hun geld te laten renderen. Zo is er bijvoorbeeld de buy-and-build-strategie.

De verwachtingen voor 2021 wat de M&A-markt betreft? Experten zijn positief en verwachten alvast een opvering.

Even inzoomen: hoe zit het met de micro-realiteit van je bedrijf?

Je bedrijf verkopen? Die beslissing heeft dikwijls minder te maken met de macro-economie en strategische overwegingen. Het is vooral een persoonlijke beslissing gebaseerd op de realiteit waarin jij als bedrijfsleider van je kmo werkt en leeft.

  • Staat er in je familie niemand te trappelen om je op te volgen?
  • Begint je leeftijd je parten te spelen?
  • Staat de drive al een tijdje op een laag pitje?
  • Kijk je hard op tegen nieuwe investeringen?

Dát zijn vooral redenen die ervoor zorgen dat je bedrijf verkopen een optie wordt.

Is de beslissing om te verkopen definitief genomen? Laat externe economische omstandigheden er dan niet voor zorgen dat je die bedrijfsovername gaat uitstellen. Je motivatie zal dalen en dit kan een negatieve invloed hebben op de waarde van je bedrijf.

  • Prospecten worden wat minder gepamperd.
  • De klantenopvolging is niet meer optimaal.
  • Kansen en trends op de markt gaan aan je voorbij.

Zo’n zaken hebben een veel grotere negatieve impact op je bedrijfswaarde dan de economische conjunctuur!

Je bedrijf verkopen: wat is het waard?

De hoge groeiverwachtingen van voor de crisis leidden tot onrealistisch hoge prijzen en hoge overnameschulden bij bedrijfsovernames. Dit onterechte optimisme is intussen getemperd en heeft plaatsgemaakt voor meer rationeler ingeschatte groeiverwachtingen. De overnameprijs? Die wordt dus ook rationeler ingeschat.

Dealmakers legt uit hoe ze als M&A-partner met verstand van zaken de eenmalige impact van Corona juist verrekenen. Hiervoor wordt de REBITDA-C-formule gebruikt: De terugkerende operationele kasstromen met genormaliseerde cijfers (REBITDA) wordt daarbij als basis genomen. Daarna wordt op een realistische niet-terugkerende manier de factor ‘Corona’ mee in rekening gebracht.

Resultaat? Een juiste prijs waarbij de waarde van je bedrijf niet wordt onderschat.

Wil je je bedrijf verkopen en dit op het beste moment en voor de juiste prijs? Laat je dan begeleiden door de experts van Dealmakers. Neem contact op via onderstaand formulier.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials