E-tailer kan in 2021 niet zonder een innovatieve PSP

Lockdowns en andere maatregelen leidden in 2020 bij fysieke winkels tot groot omzetverlies, terwijl online retail in korte tijd juist enorm groeide. Wat anders jaren zou hebben geduurd, gebeurde nu vanwege Covid-19 binnen enkele maanden. ​​​​​​​

Ook bij Mollie hebben we dit gezien in onze eigen groei als payment service provider (PSP). We zagen onze omzet op jaarbasis met honderd procent toenemen. Dat benadrukt de toenemende populariteit van e-commerce, die naar verwachting nog lang zal aanhouden.

 

Belang van flexibele betalingen

De consumenten die nu vooral online winkelen hebben de behoefte aan snelle, veilige en betrouwbare betaalmethoden. Flexibiliteit is daarbij van groot belang. Consumenten verwachten keuzevrijheid en het is aan de e-tailer om die te bieden. Dat betekent dat online-retailers goed moeten kijken naar de mogelijkheden van payment service providers. Daarbij gaat het er onder meer om betalingen te lokaliseren, maar ook om klanten een manier van betalen te bieden die hen financiële zekerheid en keuze geeft. Denk aan een mogelijkheid als 'nu bestellen en later betalen'. Wij verwachten dat dit het nieuwe normaal wordt, mede omdat betalingen een belangrijke strategische pijler vormen in  de plannen van merchants voor groei.

Naadloze klantervaring

Nieuwe consumentengroepen hebben hun winkelgewoonten naar de online wereld verplaatst, en met een fluctuerende economie is er een toenemende vraag naar flexibele betalingen, ondersteund door betaalmethoden als bijvoorbeeld Klarna, waarmee je achteraf kan betalen. Het is van cruciaal belang dat merchants hierin worden ondersteund. Payment service providers spelen in dat verband een grote rol bij het helpen van retailers om met technologie een naadloze klantervaring te creëren.

De komende tijd zal voor merchants uitdagend blijven en tegelijkertijd veel kansen bieden. Het blijven benutten van het digitale potentieel is hierbij van belang voor groei en ervoor te zorgen dat ze online succesvol blijven.

Innovatie hoog op de agenda

Bij Mollie hebben we afgelopen jaar een financieringsronde gehad, die een volgende groeifase mogelijk maakt. Op dit moment wordt internationale expansie versneld, groei in bestaande en nieuwe markten gerealiseerd en worden nieuwe financiële serviceproducten geleverd aan merchants in heel Europa. We zijn vastbesloten om de complexiteit die financiële diensten lang hebben gekenmerkt, weg te nemen. Veel payment service providers zijn gericht op prijs en volume. Maar we zien dat de middelgrote merchants vinden dat hun PSP meer moet bieden dan alleen transacties. Ze hebben een partner nodig om hen te helpen groeien, om hen te helpen hun bedrijf voortdurend te optimaliseren. Voor PSP’s betekent dit dat ze continu moeten innoveren. Daarnaast moeten ze transparant zijn. Zo heeft Mollie geen lock-in-contracten en geen complexe of ondoorzichtige prijsmodellen.

Een voorbeeld van innovatie is onze samenwerking met Magento, de bekende leverancier van e-commerce-technologie. Het gebruik van de Magento Commerce plug-in heeft aanzienlijk bijgedragen aan het succes van Mollie. Deze plug-in stimuleert de omzet door betalingsgegevens van klanten op te slaan, zodat betalingen voor terugkerende klanten heel gemakkelijk uit te voeren zijn. Ook voorziet de plug-in in het automatiseren van herinneringen op het gebied van ‘abandoned shopping carts’, wat omzetverhogend werkt. Bovendien kunnen webwinkels in minder dan vijftien minuten live gaan, wat natuurlijk voor een snelle toetreding tot de e-commcercemarkt zorgt. En voor de meer technisch geavanceerde webshops is de Magento Commerce-plug-in volledig Progressive Web App-ready, waardoor verkopers de beste mobile-first-winkelervaring kunnen ontwikkelen.

Wij blijven samen met de merchants innoveren om een naadloze klantervaring te kunnen bieden en klaar te zijn voor de uitdagingen in de e-commercemarkt.

 

 

Bekijk de socials