Furbo-Leaderboard_Updated.gif

BNFit maakt gezondheidsimpact meetbaar: “We belonen gezond gedrag, en dat loont”

Van digitale gezondheidsmunten tot strategisch welzijnsbeleid – Brugse scale-up groeit door met vernieuwde app en nieuwe naam

Wat begon als een eenvoudig idee om werknemers te motiveren tot meer beweging, is uitgegroeid tot een breed welzijnsplatform met meetbare impact. Drie jaar na de introductie van hun digitale gezondheidsmunten onder de naam Kokoro, lanceert de Brugse scale-up een nieuwe app én een nieuwe merkidentiteit: BNFit – uitgesproken als BeneFit.

Met deze nieuwe stap wil oprichter Tim De Vilder bedrijven helpen om een structureel en strategisch welzijnsbeleid op te bouwen dat verder gaat dan eenmalige acties. “De grootste winst zit niet in wie al sportief is, maar in de vele anderen die we dankzij onze aanpak in beweging krijgen.”

Meer dan Fitcoins: data als motor voor gedragsverandering

De originele ‘Belgian Fitcoins’ van Kokoro bleken een schot in de roos. Ze beloonden werknemers op een laagdrempelige manier voor beweging en gezondheidsgedrag – van wandelen tijdens de lunchpauze tot fietsen naar het werk. En dat werkte: al meer dan 6.000 werknemers in tientallen organisaties zijn inmiddels actief met het systeem.

De nieuwe BNFit-app is volledig herbouwd en biedt nu nog meer functionaliteiten. Zo is hij compatibel met bestaande wearables, laat hij groepsdoelstellingen toe en geeft hij bedrijven inzicht in de evolutie van het beweeggedrag. “Het draait niet alleen om stappen tellen,” zegt De Vilder, “maar om gedragsverandering en betrokkenheid, ondersteund door data. Zo kunnen bedrijven hun welzijnsbeleid onderbouwen en bijsturen.”


Partner IDEWE: “Duidelijke link met preventie en re-integratie”

De vernieuwde aanpak sluit perfect aan bij de strategie van IDEWE, de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Als partner van BNFit gelooft de organisatie sterk in de meerwaarde van het systeem. “Werkgevers kunnen levensstijl niet afdwingen, maar wel beïnvloeden,” zegt Tine Adriaensen, Innovatie- en Implementatiemanager bij IDEWE. “Een gezonde werkcultuur ontstaat niet vanzelf. BNFit is een concreet instrument dat bedrijven helpt om hun medewerkers duurzaam gezonder te maken.”

IDEWE gaat de app voortaan niet alleen zelf gebruiken, maar ook integreren in het aanbod naar haar klanten toe. Zo krijgt het initiatief extra schaal en slagkracht.

Bedrijven kiezen steeds vaker voor duurzame aanpak

Volgens De Vilder zijn bedrijven vandaag minder geïnteresseerd in eenmalige welzijnsacties. “Ze willen een systematische aanpak die gedragen wordt binnen de organisatie. Daarom bieden we hen nu ondersteuning aan bij het opstellen van jaarplannen, interne communicatie en opvolging.”

BNFit laat bedrijven ook zelf bepalen welke acties ze willen belonen: fietsen naar het werk, samen sporten, voldoende pauzes nemen, mediteren… Alles kan op maat worden ingericht, zodat het aansluit bij de bedrijfscontext.

Eén miljoen fitte mensen tegen 2030

Tijdens een officiële sportsessie op het hoofdkantoor van IDEWE in Leuven werd de vernieuwde app gelanceerd. De ambities van BNFit zijn duidelijk: “Tegen 2030 willen we één miljoen mensen in beweging krijgen – fysiek én mentaal,” besluit De Vilder. “Want fitte mensen maken gezondere organisaties, en daar wint iedereen bij.”

Furbo-Rectangle_Updated.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials