De competenties van een goede coach
Is je bedrijf sterk aan het groeien en dreig je het managen ervan niet meer onder controle te hebben? Loopt de communicatie met je medewerkers mank? Doet er zich een conflict voor op de werkvloer? Of wil je gewoon je ideeën aftoetsen aan een sparring partner? Dan is het een goed idee om een bedrijfscoach onder de arm te nemen, en eerlijk, kan je als bedrijfsleider niet altijd wel een klankbord gebruiken?
Zo kies je een competentie coach die bij je past
Maar hoe kies je een coach die bij je past en waarmee je een klik hebt? Goede coaches beschikken over een aantal specifieke competenties. We zetten er een aantal op een rijtje.
-
Een goede coach kan goed communiceren
Communicatie tussen de coach en jou dient efficiënt, duidelijk en helder te zijn. Een goede coach zal niet alleen goed kunnen luisteren, maar zal ook vraagvaardig zijn, de juiste vragen weten te stellen. De coach is er ook op getraind om te horen wat je niet zegt.
-
Een goede coach is actief aanwezig
Een goede coach is er met zijn gedachten bij. De coach is actief aanwezig en erop getraind om zich af te sluiten van zijn eigen leven. De coach hoort alleen wat er bij jou leeft en gaat dat met andere woorden niet associëren met het eigen leven.
-
Een goede coach kent zijn grenzen
Een goede coach zegt je eerlijk wanneer hij of zij niet de competenties heeft om jouw specifiek probleem aan te pakken. Het is als coach belangrijk om je eigen grenzen te kennen.
-
Een goede coach creëert bewustwording
Een goede coach stelt de juiste vragen en laat bij jou dingen naar boven komen waar je zelf nog niet aan gedacht had. Hij of zij creëert bewustwording en dat is belangrijk bij coaching. Een eerste vereiste is immers dat je bewust wordt van waar het beter moet of kan.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
3W