De Tam Tam …

HR

efficiënter dan mail, telefoon of sms?

U bespreekt een vertrouwelijk onderwerp met een collega en nog voordat u de vergaderzaal verlaten hebt, gonst het van de geruchten in de wandelgangen. U niet onbekend?
Vanwaar komt toch het fenomeen ‘roddelen’ dat in elk bedrijf zijn ingang gevonden heeft? En hoe voorkomt u dat de ‘tam tam’ beter functioneert dan onze hedendaagse communicatie technologieën?

Roddelen is nuttig

Dat medewerkers over een collega, over het bedrijf of over u roddelen doen ze niet zomaar. Roddelen is als een klankbord, waarbij medewerkers hun mening, belangen en angsten kunnen toetsen bij anderen. Dus ernaar streven dat uw bedrijf roddelvrij is, is als vechten tegen de bierkaai en bovendien nutteloos.

Maar hoe voorkomt u dat roddels uw imago, dat van uw bedrijf of dat van anderen schaden?
 
Dominante communicatie

Vaak wordt belangrijke communicatie angstvallig stil gehouden omdat nog niet alle aspecten gekend zijn of bekend mogen worden.

Maar denk eraan: ook al communiceert u niet, communicatie is er altijd.

En juist door zaken stil te houden, krijgen geruchten de overhand. Wat u zelf communiceert, hebt u grotendeels onder controle. Dat geldt niet voor de gesprekken in de wandelgangen. Daarom informeert u best zo veel en zo duidelijk mogelijk op het juiste moment. Indien mogelijk doet u dit best zo veel mogelijk mondeling. De impact hiervan is veel groter dan die van mails e.d.

Destructieve communicatie

Zijn de geruchten erg destructief en rechtstreeks gericht tegen één of meerdere werknemers? Onderneem dan zeker actie. Spreek de medewerker onmiddellijk en onder vier ogen aan en maak duidelijk dat u dit niet aanvaardt in uw bedrijf.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials