Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Slim digitaal communiceren is essentieel onderdeel van welzijn op het werk

Suzan Maertens werkt al zes jaar voor Davo Group, een bedrijf dat gespecialiseerd is in telefonie, datanetwerken en gestructureerde bekabeling, zowel op het vlak van advies als uitvoering. Als hr-directeur heeft Suzan een bovengemiddelde interesse voor preventie en welzijn op het werk. “We moeten veel presteren op het werk, maar het werken moet ook aangenaam zijn.”

Welzijn van werknemers

Vanuit haar bekommernis om het welzijn van de werknemers van Davo Group wil Suzan hen gezonder en efficiënter laten omgaan met hun digitale communicatiemiddelen: “Als je goed werkt met communicatiemiddelen, is het een meerwaarde, maar inconsequent gebruik leidt tot stress en tijdverlies. Elke keer er een notificatie binnenkomt, ben je geneigd te gaan kijken. Zo raak je telkens uit je concentratie. Ik ben zelf heel actief op sociale media, zowel in mijn vrije tijd als op het werk. Het is nuttig voor employer branding en om je teams hechter te maken, maar als je er niet voorzichtig mee omgaat, word je erdoor opgeslorpt. Voor veel medewerkers is het niet altijd duidelijk hoe ze moeten communiceren. Dat is een grote stressfactor. Ze gebruiken mails, telefoon, Hangouts, Messenger, Whatsapp … Een bericht gaat daardoor al snel verloren in een stroom informatie. De zender gaat ervan uit dat de ontvanger zijn of haar bericht gelezen heeft, maar dat is niet altijd het geval, en dat kan tot stressvolle situaties leiden.”

Geïnspireerd door keynote Digital Detox Academy

Tijdens de Dag van de Preventieadviseur zag Suzan een voordracht van Christine Wittoeck van Digital Detox Academy. “Ik was aangenaam verrast. Christine bracht een boeiend en herkenbaar verhaal en kon zeer goed interageren met het publiek. Het feit dat ze zich zo kwetsbaar opstelt op het podium, maakt haar een heel sterk persoon. Ik kende uiteraard de theorie, maar haar presentatie was een goede wake-up call. Haar boodschap is: je hoeft digitale communicatie niet uit te bannen, maar moet het verstandig gebruiken als een extra tool. Ze reikte concrete tips aan. Zo kun je bijvoorbeeld een uur per dag alle communicatiemiddelen uitschakelen en ongestoord werken. Laat dat weten aan je collega’s en stel je out of office in. Op die manier begin je klein, want je kunt niet in een keer de werking van je bedrijf omgooien.”

De inspiratie die ze opdeed tijdens de voordracht van Christine, wil Suzan nu ook beetje bij beetje implementeren bij Davo Group. “Het is de bedoeling er eerst over te praten en awareness te creëren. Ik wil ook graag een scriptie maken, getiteld ‘IT-medewerkers op digitaal dieet’. In het begin stuur ik een kort vragenlijstje over digitale communicatie uit naar iedereen. Vervolgens krijgen de medewerkers wekelijks een tip in hun mailbox. Na een maand neem ik de enquête opnieuw af en hoop ik dat de werknemers minder digitale stress ervaren. Niemand is verplicht iets te doen: ik wil de collega’s vooral doen nadenken.”

Digitale detox en welzijn op het werk

Voor Suzan maakt een mogelijke samenwerking met Digital Detox Academy deel uit van een groter verhaal rond welzijn. Ze wil de werknemers bijvoorbeeld ook in beweging krijgen. “Mensen ervaren veel druk van buitenaf én leggen zichzelf veel druk op. Maar ze moeten ook gespaard worden: door continu bereikbaar te zijn en met het scherm bezig te zijn, krijgen onze hersenen voortdurend prikkels. Dat heeft een nefaste invloed op de slaapkwaliteit. Ik zet nu consequent een uur voor het slapengaan alle toestellen uit. IT’ers brengen heel wat tijd door voor het scherm en zijn dikwijls ’s avonds nog bezig met hun pc. Door de schermtijd te reduceren, krijg je meer tijd om met je gezin bezig te zijn of actief te zijn en eens naar buiten te gaan. Op die manier geeft Digital Detox je handgrepen om heel je leven te herzien. Het zijn puzzelstukjes die samen een geheel vormen.”

Wil jij ook op jouw bedrijf slimmer en zonder stress omgaan met digitale communicatie? Ga voor een detoxkuur met Digital Detox Academy!

Lees ook

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Digital Detox Academy

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Digital Detox Academy

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials