Furbo-Leaderboard_Updated.gif
Haal meer uit je netwerk

Hoe als organisatie meer uit je netwerk halen?

Geen enkele organisatie (over)leeft op een onbewoond eiland. Leveranciers, concurrenten, klanten, de buurt … Samen vormen ze een netwerk, een ecosysteem waarin je als bedrijf actief bent. In een ecosysteem kunnen partijen samen waarde creëren. Door de handen in elkaar te slaan om producten of diensten te ontwikkelen, kennis te delen of uitdagingen samen aan te pakken. Flexvia helpt je bij het opzetten van samenwerkingen met de partners uit je ecosysteem.

Collectieve wijsheid: 1+1 = 3

Stel: je wil een nieuwe markt veroveren, maar hebt te weinig kennis van de lokale markt. Of je speelt met een fantastisch idee, maar hebt niet de middelen noch de mensen om de haalbaarheid ervan te onderzoeken. In beide gevallen loont het de moeite om eens over de grenzen van je eigen onderneming te kijken. Want wat jij niet in huis hebt, heeft één van de actoren uit je netwerk misschien wel. Leveranciers, collega’s, klanten, … Stuk voor stuk kunnen ze partners worden bij de uitbouw en de realisatie van je plannen. “In heel veel gevallen wordt 1 + 1 in zo’n ecosysteem 3”, legt Ingrid Larik uit. “Flexvia helpt organisaties om ofwel tijdelijke of duurzame samenwerkingsverbanden op te zetten ofwel om via allerlei gefaciliteerde participatie- en brainstormmanieren de aanwezige wijsheid optimaal te benutten. Zelf ben ik als éénvrouwsbedrijf ook spil en partner in verschillende samenwerkingsverbanden.”

Samenwerking in je ecosysteem faciliteren

“Mijn opdracht bestaat er in dergelijke trajecten niet zozeer in om te adviseren hoe het moet, maar eerder om op te treden als facilitator. Ik ga in eerste instantie wel mee nadenken over de intentie en de doelstellingen om dan mee op verkenning te gaan. Welke actoren uit het ecosysteem zijn mogelijke partners? Hoe kan het proces eruit gaan zien? Wie doet wat en wie kan welke obstakels overwinnen? Daarna breng ik de verschillende partijen bijeen. Dat is het punt waarop het ecosysteem haar troeven begint uit te spelen: alle partners delen hun inzichten en leren van elkaars inzichten. Deze openheid is een absolute noodzaak voor de partners om samen een idee te kunnen gaan uitwerken. Ook daar vervul ik een faciliterende rol en kan ik een waaier aan mogelijke werkvormen en methodieken inzetten om alles meer tastbaar te maken... Dat gaat van prototypes uitwerken en voorleggen aan een klankbordgroep, tot een businessmodel canvas uitwerken, een verhaal visualiseren of bv. de impact te mappen met behulp van de Sustatool van het Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen.”

Organisaties begeleiden: organizations are conversations

Wanneer Flexvia organisaties begeleidt, vormt dialoog altijd het uitgangspunt. Zowel intern binnen de organisatie, als extern (in het ecosysteem) met de participanten aan het gemeenschappelijk project of idee. De kwaliteit van de relaties en de interacties – de conversaties – bepaalt hoe innovatief iets is en hoe snel de organisatie een probleem of uitdaging kan oplossen. “Vaak is de nodige kennis er al en hoeft die enkel naar boven te komen”, aldus Ingrid Larik. “Ik creëer een context waarin echt samengewerkt wordt en waar kennis en inzichten vrijuit en zonder grenzen gedeeld kunnen worden.”

Organiseren van samenwerking en dialoog

Wil je intensiever gaan samenwerken met je ecosysteem om een idee uit te werken of antwoord op een uitdaging te vinden, maar weet je niet goed hoe je daarbij je leveranciers, klanten of collega’s kan betrekken? Flexvia helpt je bij het opzetten van samenwerkingsverbanden en participatie- en dialoogmomenten.

Meer lezen over Flexvia?

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Flexvia

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Flexvia

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials