Online coachen als persoonlijke benadering in Het Nieuwe Werken

HR

Het Nieuwe Werken wordt omschreven als het plaats- en tijdsonafhankelijk werken op andere plekken dan kantoor en via het gebruik van de nieuwe technologie. De fysieke afstand hoeft niet in te houden dat er geen persoonlijke begeleiding meer kan zijn. Online coachen is een alternatief dat werkt.

We moeten ons voorbereiden op het aantrekken van de generatie Y. Deze jongeren zijn opgegroeid in een omgeving waar internet, smartphones en sociale netwerken een centrale plaats innemen. Zij verwachten om ook op hun werkplek hiermee aan de slag te kunnen gaan.

Het Nieuwe Werken vereist van de werknemer een grote flexibiliteit en duidelijke resultaten. Van de werkgever vereist het vertrouwen, maar ook een flexibele omgeving (geen vaste bureaus, maar ruimte voor vergaderen, concentratiewerk, …) , aangepaste IT-infrastructuur. En een nieuwe manier van opvolgen en begeleiden.
Een veel gehoord misverstand over Het Nieuwe Werken is dat het persoonlijk contact verdwijnt. Uiteraard is en blijft overleg en samenwerking noodzakelijk. Regelmatige meetings zijn niet weg te denken. Hoewel de afstand geen belemmering moet zijn om te kunnen afstemmen.
Het coachen van medewerkers kan bijvoorbeeld ook via de nieuwe media gebeuren: neem nu Skype, waarbij men niet meer dan een headset en een webcam nodig heeft om van start te gaan. ZiN onderzocht en ontwikkelde in samenwerking met VDAB en Jobcentrum de mogelijkheden van online coaching.

Op voorwaarde dat zowel coach als coachee de privacy kunnen vinden voor een persoonlijk en ongestoord gesprek, kan zo een begeleiding plaatsvinden. Er is weliswaar een andere mindset vereist dan bij het face to face coachen, maar deze groeit tijdens het werken met de nieuwe technologie.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials