Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Online debat rond werken in 2021: een vooruitblik na een moeilijk 2020

In 2020 werd onze wereld en meer specifiek ook de arbeidsmarkt flink door elkaar geschud. Nu we het einde van dit moeilijke jaar naderen, kunnen we samen met enkele experts uit de arbeidswereld alvast even vooruitkijken naar werken in 2021.


Gaan we in 2021 weer gewoon de draad oppikken? Hoe kunnen we hier als arbeidsorganisatie en arbeidsmarkt sterker uitkomen? Dit werd besproken tijdens het laatste Acerta HR Crossroads online debat van 2020 over werken in 2021.

2021: het jaar van de opleiding

Hilde Crevits (viceminister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw) vertelt waarop de Vlaamse regering wil focussen in 2021:

  • Een opleidings- en loopbaanoffensief

Meer Vlamingen gaan versterken in hun loopbaan via opleiding, omscholing, (her)oriëntering.

“2021 moet absoluut het jaar van de opleiding worden. Dit gaat zowel over het op peil houden van competenties in de job als over het verwerven van nieuwe competenties en ook om de vrijgekomen tijd te benutten om online opleidingen te volgen en onze loopbanen een stuk beter te (her)oriënteren.”
  • Het dichten van de digitale kloof

Wie niet over digitale basisvaardigheden beschikt, zal niet meer meekunnen in de toekomst.

  • Investeren in duurzame loopbanen

Mensen duurzaam aan het werk houden? Dat betekent ook telewerk een plaats geven. Dit vraagt wel een andere manier van coachen, vergaderen en omgaan met je personeel. Daar moet dus zeker in geïnvesteerd worden (denk daarbij aan de werkbaarheidscheques!).

Werken in 2021 bij Proximus

Bij Proximus vinden ze al jaren dat de werkgever de verantwoordelijkheid heeft om een aantrekkelijke job te creëren. Hierin zit dan een stuk autonomie, teamwerk, de competenties om de job goed uit te voeren en ook een stuk contributie kunnen leveren in vervat. Daarnaast horen natuurlijk interessante projecten en bij hen als grote werkgever ook interne mobiliteit, waarbij je doorheen verschillende jobs je skills kan ontwikkelen.

Jan Van Acoleyen (Chief Human Resources Officer Proximus) vertelt dat bijblijven en talenten ontwikkelen een belangrijk thema is voor hen. Maar 1 van de grote zorgen voor Jan is toch ook: hoe kan je mensen motiveren om met plezier te leren?

In het kader van welzijn werd er bij Proximus los van de coronacrisis al voor een hybride werkplek gekozen.

“Hoe hou je mensen betrokken in zo’n omgeving? Dat is ook een belangrijk thema voor de toekomst dat bij ons leeft. En hoe zorg je ervoor dat je een cultuur creëert, een identiteit in zo’n hybride werkomgeving die mensen verbindt?”

Weg van controle!

Wat werken in 2021 betreft, vindt Chris Wuytens (managing director Acerta Consult) het belangrijk om mensen te vragen hoe het met hen gaat, vragen te stellen rond autonomie, betrokkenheid en competenties en de HR-processen op die manier te herbekijken.

“Ikzelf ben heel blij dat uit onderzoek van zowel AMS als van ons samen met de KUL blijkt dat 72% van de werkgevers méér vertrouwen heeft, dat het vertrouwen in de werknemers gestegen is. Niettegenstaande dat men nog nooit zo weinig controle heeft kunnen uitvoeren. Weg van controle zijn we nu en ik denk dat dat een enorme opportuniteit is. Ook een opportuniteit voor onze processen en systemen want we hebben héél veel HR-systemen opgezet om te controleren. Ik denk dat we daarvan afmoeten.”

De regelgeving versus autonoom werken

Autonome werknemers en het loslaten van een topdown HR-beleid klinkt mooi. Maar daarvoor missen er in de regelgeving volgens Frank Hendrickx (prof. dr. arbeidsrecht KU Leuven) toch nog een paar aanknopingspunten om tegemoet te komen aan een veelheid van werksituaties.

“Vanuit het recht moeten we het idee van de ‘one size fits all’ wat loslaten. Je kan niet voor een diversiteit aan situaties 1 enkele oplossing hebben. Je zal moeten gaan naar verschillende types van oplossingen.”

Als we in een nieuwe omgeving komen, hebben we het gevoel dat we sommige regels (denk maar aan de welzijnswet in het geval van telewerk) niet helemaal kunnen doortrekken en dat ze dus niet van toepassing zijn. Die zijn wél van toepassing, maar je moet ook het creatief vermogen hebben om die regels en principes om te zetten.

  • Lees ook zeker de FAQ van Acerta rond werken in coronatijden.

Werken in 2021: kan het nog flexibeler?

Katleen De Stobbeleir (prof. dr. Vlerick Business School & KU Leuven) geeft het voorbeeld van Finland met zijn recente ‘Working Hours Act’: 50% van de tijd mogen ze werken waar én wanneer ze willen.

Door die Working Hours Act zijn er een aantal zaken mogelijk geworden die misschien daarvoor als ónmogelijk werden gezien. Maar net door de introductie van die Act werden heel veel jobs ook compleet herdacht en opgesplitst.

Binnen organisaties moeten we onze heilige huisjes soms in vraag durven stellen en ons durven afvragen: de jobs waarvan we nu denken dat je die onmogelijk op een flexibele manier kan invullen, is dat eigenlijk wel zo? In die zin hoop ik dat we níet terug naar het oude normaal gaan.

Het adaptability quotiënt (A.Q.) wordt belangrijker

Chris Wuytens is ervan overtuigd dat de mate waarin men zich kan aanpassen, de adaptability, een belangrijke vaardigheid zal worden in de toekomst.

“Samen met Antwerp Management School (AMS) doet Acerta onderzoek op basis van neuroscience naar het aanpassingsvermogen van mensen, en de ontwikkelbaarheid ervan. Doel is om er praktische hr-tools aan te koppelen. 55% van de medewerkers zegt bereid te zijn om een opleiding te volgen. En de werkgevers willen dat ook doen. Dus ik denk dat er wel een bodem is om op te werken.”

Heb je nog vragen over hoe jij jouw bedrijf best voorbereidt op werken in 2021? Download de Inspiratienota en contacteer de consultants van Acerta Boost HR om jouw werkomgeving klaar te stomen voor de toekomst.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Acerta

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Acerta

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials