Rendement optimaliseren door innovatief om te gaan met organisatiestructuren!

Opleiding

Structuren in organisaties ontwikkelen zich door de hoeveelheid werk die er dank zij de klanten gecreëerd wordt. Daarnaast zijn leidinggevenden hierin ook initiatiefnemers en beïnvloeders. Zowel de interne als de externe druk hebben hun belang bij het ontwikkelen van interne structuren.

Hoe kritisch zijn we hierin en hoe snel groeit er “vet” in de organisatie dat we niet nodig hebben om onze klanten optimaal van dienst te zijn.

Voldoende reden om bestaande structuren onder de loupe te nemen. Vragen die we hierbij kunnen stellen zijn o.a.

• In welke mate is onze huidige structuur nog in lijn met onze bedrijfsstrategie?

• In welke mate zijn onze huidige structuren voedend voor onze primaire processen naar de klant?

• In welke mate versterken de ondersteunende processen onze primaire processen?

Met deze vragen zou je zelf al aan de slag kunnen gaan. Management en medewerkers kennen het best de eigen organisatie.

Zij die er werken zijn ook de ontwikkelaars geweest van de structuren en hadden goede redenen om ze op de bestaande manier op te zetten. Hoe objectief kan je er dan naar kijken?

Het in vraag stellen van de structuren onder begeleiding, met het management van de organisatie, helpt het geheel objectiveren.

Het is belangrijk om tot concrete resultaten te komen en veranderingen te durven aanbrengen.

Het resultaat moet steeds een optimalisatie geven ten aanzien van de vroegere situatie. De optimalisaties die we willen bereiken, drukken we bij de start uit in ontwerpcriteria. Dit is erg belangrijk om te weten waar je naar toe werkt. Daarom zullen we ook steeds het verband leggen met de organisatiestrategie, omdat hierin de richting waar het bedrijf naar toe wil, wordt uitgedrukt.

Neem een kijkje op onze webiste voor meer informatie.

Mijn tweede boek is intussen ook verschenen: “EGO-Energie in arbeidsorganisaties”, ISBN 978 949 1220 654. Het kan besteld worden via standaard boekhandel of via www.vertelpunt.be.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

't Hooghuys

't Hooghuys